[[QYQA'S]]

Monday, August 24, 2009

CHOMELNYA CHENTA!!2

Aku termenung memandang syiling yang berwarna kuning lembut.Memang rasa selesa sungguh duduk berbaring kat dalam bilik ni.Bilik ni luas betul!Aku anggarkan,lebih luas dari ruang tamu rumah aku kat Kampung Air Panas tu!Dengan segala bendanya ada termasuklah TV,meja solek,bilik air,pendingin hawa dan bendalah yang lain.Rasa macam mimpi pula.Tak pernah aku bayangkan yang aku bakal tidur dan berlanding atas katil yang seempuk kuih bangkit mak!

Cakap pasal mak,aku teringat perbualan aku tadi kat telefon.Tu pun aku pinjam telefon rumah ni.Aku manalah ada handset.Dahlah tu,nak guna telefon rumah ni pun aku rasa cam sengal sangat.Nak kena putar-putar pula.Cubalah jadi cam telefon kat rumah aku tu,tekan jerk an senang!

“Betul ker ni Hana?Hana jangan nak kelentong mak lah.”tulah ayat mak bila aku ceritakan apa yang berlaku.

”Mak...Hana bukannya dapat ayah baru pun kalau kelentong mak kan?”aku ketawa kecil.

”Ish Hana ni,kesitu pula dia.Habis tu,macam mana?”mak bertanya.Aku dapat bayangkan muka mak yang berkerut 14 tingkat tu.

”Macam mana ye.Hurm...nanti kalau mak rindu Hana,buka jer TV.Adalah muka Hana yang cun ni.Diary mingguan hari Jumaat dan penyingkiran hari Sabtu.Hana dah tak boleh buat apa dah,dah siap sain kontrak dah pon.Hana tak rugi apa-apa pun.Lepas jer Hana tersingkir nanti,Hana dapatlah kerja kat Syarikat tu..”aku menerangkan.

”Ish..buat apa nak singkir awal-awal?Biarlah lama-lama sikit.Mana tahu,ada rezeki,mak dapat menantu Tengku.Kenduri 7 hari tolak 6 harilah jawabnya Hana..”mak ketawa tapi aku cebik.Kahwin dengan Tengku mafia tu?Uh...gerun aku.

”Kahwin penyalah mak ni.Hana baru 19 tahun.Tak kuasa nak fikir benda tu semuanya.Mak suka sangat nak berfantasi.Apa kata Hana carikan tukang kebun kat Villa ni?Ada juga kan bau-bau bacang dengan keluarga Tengku kan..”aku mengekek ketawa.Nasib baiklah telefon ni kat tempat tersorok sikit,tak adalah nak jadi bahan tontonan orang.

”Tukang kebun?Baik mak ambil Pak mail,ada juga gerai nak bagi pusaka kan..”mak pula ketawa.Aku senang betul dapat cakap dengan mak,hilang rasanya beban dan rasa sengal kat dalam tangkai hati dan lubuk tu.huhu...

”Oklah mak,Hana tak boleh nak lama-lama kat sini.Ni telefon orang.Dari KL ke Gerik,caj nya mesti mahal tu...”

”Yelah...Sejak bila anak mak jadi Hagemaru yang kedekut ni?ha...ni mak nak bagi pesanan.Jaga diri elok-elok kat sana.Ingat,walaupun kita bukan orang kaya tapi kita ada adab.Jaga tu dan jangan nak ikut budaya kuning bandar.Jaga tudung Hana tu.Jangan nak jadi chipsmore,kejap ada kejap tak ada.Mak tak nampak.Hana ingat yer...”mak kalau bab nak menyampaikan amanat,memang mendayu.Yelah,naluri seorang ibu,mestilah nak anak dia jadi orang yang betul-betul orang kan..

”Yelah mak,Hana akan ingat pesanan mak tu.Mak pun,jaga reban ayam kat belakang rumah tu elok-elok.Nanti ada pula orang curi.Okey mak assalamualaikum..sayang mak..muah...”

”Baiklah Hana oi...Waalaikumussalam.Sayang juga kat Hana..”

Serentak itu talian terputus.

Aku masih lagi merenung syiling.Entah palah yang comel ada kat syiling tu,aku pun tak tahu.Yang pasti,aku rasa seronok tengok syiling tu.Dengan katil king size,memang sedap kalau tutup mata ni.

Sesaat...

Dua saat...

Tiga saat...

Dump!!Dump!!
Oit,gempa bumi ke apa ni ha?

”Cik Hana..cepat turun.Semua orang dah tunggu!”

Turun?Nak buat apa?Ya ALLAH,aku lupa!Kami ada masa 30 minit untuk mandi dan bersiap sebab lepas ni ada sesi ’TRANSFORMATION’.Entah apa yang nak ditransform,aku pun tak tahu.

Orang lain bersiap,aku pula pergi berangan.Ha...padan muka.Aku masuk kat dalam bilik air,kumur dan cuci muka.Lepas tu sepantas ayam aku pakai tudung.Nasib baiklah aku cuti,kalau tak nak solat lagi!

Terkocoh-kocoh aku turun tangga.Dari arah tangga,aku tengok semua orang dah siap menunggu.Lagilah cepat aku turun.Elok jer dah sampai ke anak tangga terakhir,kaki aku tersadung pula ala-ala Mak Cik Ronggeng dah!Cepat-cepat aku tutup mata.

Tapi,kat mana ada heroin,kat situ mestilah ada hero.Badan aku yang melayang,disambut kemas.Aku buka mata,nak tengok siapa hero aku ni.Eh...sape pula ni?Tak kenal pun.Cepat-cepat aku tolak badan dia.

”Hana!You lambat!You ingat you tuan puteri ker ha?Bukan kerja tau kalau nak kena tunggu you!”Syazira a.k.a Sya as produser menembakkan butir kata-katanya.Aku tersengeh sumbing.

”Saya minta maaf!”Itu jer lah yang aku boleh cakap kan.Muka Sya masam.Ish...lagi manis tau masak asam pedas mak aku tu.

”Dah,tak mau dengar alasan!Finalis,pergi masuk limosun!”

Demi mendengar kata-kata Sya,kami masuk keluar dan menuju kearah limosun.Mataku sempat menangkap wajah hero aku tadi.Dia tengah pegang kamera.Aku agak,dia mesti cameraman.

Duduk dalam limosun ni memanglah syok tapi rasa canggung lah bila diorang yang lain tak cakap pun dengan aku.

”Hai!Haloooooo.Kok kok kok...mana pergi semua orang?”aku membuat kepak ayam.

No respon.

”Assalamualaikum...tak jawab dosa!!!”

No respon.Diorang ni jimat air liur ke ha?Nyampahnya aku...
Akhirnya,aku ambik keputusan,diam jer lah.Dah orang tak sudi nak cakap kan.

Limosun berhenti.Kami semua keluar.Wah...tingginya bangunan ni.Kami semua diarahkan masuk.Aku jalan beriringan disebelah Milia.

”Kenapa awak semua tak mau cakap dengan saya?”aku berbisik kat telinga Milia.

”You tak tahu ker kat dalam limosun tu ada kamera?Kan Tengku Rizkin ada cakap sebelum kita tandatangan kontrak semalam.”

Ha?kamera?maksudnya aksi bodoh aku tadi tu dirakam?Wah....ni malu tahap cipan ni.Kalau kena siar kat TV,mati aku!!Aku telan air liur...

Kami sampai di di sebuah kedai.Aku tak tahulah ni kedai apa tapi semua teman-teman wanita ada.Make up,baju,eksesori...wah...

Tengku Rizkin muncul.Warna hitam lagi!Cam mafia betul.
”Hello ladies.Hari ni you all semua akan di transform kan dari gaya yang kurang menarik kepada gaya yang menawan.Quira,pakar perunding imej akan beri pendapat kepada you all.”Tengku Rizkin menunjukan tangannya pada gadis disebelahnya.

La....ni ker TRANSFORMATION tu?Nak ubah gaya?Tak maulah aku.Nak bangkang,diorang tengah rakam ni.Ish...susah betullah.

”Hana!”Gulp!!Dia dah seru nama aku dah....

”Mari sini,awak yang akan ditransform kan dulu!Yang lain boleh tengok baju kat sini”

Dengan muka sesen,aku datang dekat Tengku Rizkin.Mak aih...kuatnya minyak wangi dia ni.Tah-tah dalam sebulan,guna sampai 10 botol tak?

”Saya tak mau ubah imej saya!”aku bisik ketelinga Tengku Rizkin.Dia angkat kening.Apa,ingat aku kecut ka?

”Sya ada cerita kat aku pasal aksi kepak ayam kau dalam limosun tadi.Kau nak ker rakaman tu disiarkan ha?”Wo....ni satu ugutan yang tak bertauliah tau!!!!

”Awak ugut saya?”aku menentang pandangan tajam Tengku Rizkin.

”Aku bagi pilihan,bukan ugutan.Terpulang kau nak yang mana.Aku rasa budak kampung macam kau tak kisah pun kan pasal hal-hal macam tu?”Kureng ajar betullah...

Dengan hati yang sebal,aku melangkah menuju kearah Quira.Uh...bersiap sedialah muka ku yang comel...Segala coretan akan muncul...Aku tak rela...Ha,aku ada idea!!

”Aduh....aduh....tolong!!!”Quira yang baru pegang bedak jadi panik bila aku jerit.

”You kenapa ni?Sya,Rizkin!!!”serentak dengan itu,Tengku Rizkin dan Sya datang..

”Saya...sakit perut.Dari tadi lagi cirit-birit.Dah tak tahan ni...Tandas kat mana?”aku menekan-nekan perut.


Kah kah kah kah kah....
Sampai ker kat bilik,aku lepaskan gelak tawa tahap 1000 mega watt ni.Memang tak tahan rasanya.Hahaha..
Aku tak kena pun ubah imej.Lepas aku cakap sakit perut tu,terus aku masuk tandas tak keluar lagi dah..Adalah dalam 3 jam aku duduk jer kat tandas tu.Sebab tak mau kena ubah imej,aku sanggup buat macam tu tau.

Bila jer aku keluar,diorang dah nak balik.Fuh selamat....
Malam ni ada makan malam pula...
Nak buat sesi perkenalan.Wah...malasnya rasa.Nak pakai baju apa yer?



Tepat jam 8.00 malam,kami semua ada dimeja makan.Aku jer pelik antara finalis yang lain.Aku sorang jelah yang pakai baju kurung dan pakai tudung.Yang lain,semua seksi maut tu..Malas aku nak komen..

Makan malam ni ada sekali Tengku Rubiah.Tengku Mariah dan Tengku Hasful merangkap orang tua Tengku Rizkin pun ada sama.Dan yang pasti....kamera turut ada nak merakamkan.Aku menjeling hero aku yang tengah membelek kamera.Aku tak sempat lagi nak ucap terima kasih..

Acara makan dimulakan.Aku telan air liur.Er..cam nelah nak makan ni ha?Pakai garpu dengan pisau.Dahlah nama makanan yang ada kat depan aku pun aku tak tahu.Pelik sangat ni.Tak ada ker nasi ha?Sambal belacan?Petai?mak....

Dengan bertawakal,aku potong jelah bendalah ni.Sedang syok-syok potong,tah macam mana bendalah ni boleh melayang pulak...

Pussssh....
Melayang kat tempat baik punya!Atas kepala Tengku Rizkin!Muka dia dah berubah jadi merah dah...Aku betul-betul takut ni..

”Budak kampung!!!Shit!!”Tengku Rizkin meraba kepalanya dan merenung tajam padaku.

”Off kamera!!!”Tengku Rubiah menjerit.

”Nenek,see what the stupid village girl has done!Is this very good attitude?Very stupid girl!!!”Tengku Rizkin bangun dan menghempap meja makan.Aku telan air liur.

“Riz…tak baik cakap macam tu!Dia tak sengaja lah.”Tengku Rubiah membela aku.

“Tak sengaja?Nenek tahu apa dia buat tadi?Turun lambat,pura-pura sakit perut dan memperbodohkan semua orang.Tah-tah ni pun dia saja buat.Nama jer budak kampung,tah-tah dia ada adegan lain.Am I not right?”pandangan mata Tengku Rizkin membakar.

Aku tertunduk.Kalau sekalipun marahkan aku,kenapa sampai nak caci aku?Memanglah aku salah tapi janganlah buat aku macam ni.Baru 2 hari aku kat sini,maruah aku dah dipijak macam ni.

“Kenapa tunduk macam tu?Malu or nak berlakon lagi?Damn!Kau pergi bungkus baju kau sekarang and get out!!!”Tengku Rizkin mengangkat tangannya.

Aku bingkas bangun.
“Saya memang budak kampung tapi awak tak ada hak langsung nak sumpah saya!Saya sedar saya budak kampung dan awak tak perlu nak ingatkan hakikat tu pada saya!Saya ingat dan akan sentiasa ingat.Awak jangan takut saya akan keluar dari rumah ni secepat mungkin.Dan....maafkan saya!”

Semua terpaku.Aku terus naik kebilik dan mengemaskan barang-barangku.Aku dah tak peduli.Menyampahnya aku pada Tengku Rizkin,memang dah ada kat tahap hiperbola ni.Sesuka suki saka dia jer kutuk aku!Aku tak peduli,aku nak balik kampung malam ni juga!!!

Lepas jer kemas semua,aku turun kebawah...
Tapi,kenapa tiba-tiba gelap ni?Apa yang terjadi?Terasa mataku ditutup dengan kain dan aku tak mampu nak melawan..
Mak....tolong Hana mak!!!!

Saturday, August 22, 2009

CHOMELNYA CHENTA!! 1

Aku pandang surat yang mak tunjukkan.Berkerut dahiku mengalahkan dahi Pak Man,tokei kedai runcit kat kampong ni waktu nak mengira barang.Ish…biar betul ni.Mak yang duduk bertentangan depan aku angkat kening kanan,ala-ala Ziana Zain punya mak cik dah gayanya,huhu..

“Mana mak kutip surat ni?Tah-tah mak suruh Ayob buat tak?Nak kelentong Hana ek?Cam tak logik jer ni..”aku mengekek ketawa tapi mak buat muka matang.Aik...ni buat aku konfius ni.Mak jarang nak buat muka matang cam tu.Takutlah pulak aku tengok..

“Hana ni,ada pula mak nak kelentong.Betullah ni.Takkan mak nak tipu pulak.Mak dapat apa kalau tipu Hana?Kalau dapat menantu sorang,bagus juga tu.Surat tu baru sampai pagi tadi waktu Hana ada kat warung.Tengah hari tadi mak lupa nak bagi,ni dah malam baru ingat.”

“Ye ker?Setahu Hana,tak ada pula Hana apply kerja kat KL.Ni tup-tap-tip-top,dapat kerja kat sana.Konfius ni.Tah-tah ni komplot nak culik Hana tak?Mesti diorang berkenan kat reban ayam mak tu.Sebab tulah Hana pula yang jadi mangsa,hehe..”serentak dengan tu,mak bangun dari kerusi dan duduk disebelah aku.Dan tak lupa sekali cenderahati,satu cubitan manja…

“Orang serius,dia buat lawak pandai pula.Pergilah sana masuk Raja Lawak,dapat juga faedah.Ni,buat pening kepala mak jer Hana ni..Tak ada jer komplot nak culik Hana lah..Mak dah Tanya Ayob tadi,dia cakap tu memang nama syarikat besar kat KL.betullah tu,Ayob kan tahu benda-benda macam ni..”aku mencebik.Uh…mak ni,kalau Ayob cakap apa,mesti percaya.Ayob tu sepupu aku,anak mak ngah merangkap adik mak.Tahulah Ayob tu budak U tapi selalu sangat percaya apa budak skeding tu cakap..

“Masalahnya mak,Hana tak pernah nak apply pun jawatan ni.Jadi setiausaha pula tu.Kan Hana ni Cuma lepasan SPM jer.Setakat pengalaman bekerja,kerja kat warung Pak Mail jer lah.Ni tiba-tiba nak jadi setiausaha pula.Tak logik sangat ni mak….ni ha,Tengku Rubiah,siapa tu?Tak kenal pun..”aku hala jari telunjuk pada nama yang tercatat sebagai pemegang saham terbesar syarikat Melayu Deligasi..

“Ha!”jeritan mak melayangkan sebentar roh aku.Mak ni,kalau nak menjerit bukannya nak bagi isyarat.Nasib baiklah jantung aku sempat lagi nak berpaut kat tangkai,kalau tak mati den..

”Tengku Rubiah...takkan Hana tak ingat dia?”aku geleng menanti penjelasan mak.

”Yang tumpang rumah kita bulan lepas sebab tersesat tu.Takkan tak ingat.”kata-kata mak menyegarkan balik memori aku yang kabur.

Ha,aku ingat..Tiba-tiba jer malam tu,pintu kena ketuk.Dahlah tengah hujan lebat giler.Dengar bunyi orang ketuk pintu,mestilah rasa suspen kan.Tengok-tengok muncul sorang perempuan tua dengan baju basah berkuyup-kuyup giler..Aku dah jerit awal-awal,ingat langsuir versi sopan,bertudung!Rupa-rupanya,dia kena tinggal dengan pemandu dia.Pemandu dia pergi lepaskan hajat kejap kat kampung ni.Dia pula gatal pergi keluar.Dah naik limosun,mestilah tak nampak penumpangnya kat belakang.Dengan konfidennya pemandu Tengku Rubiah pecut limosun,tertinggal dia terkontang kanting kat tepi jalan.Bertuah...dahlah hujan lebat.

Nasib baik jumpa rumah aku.Sampai demam 3 hari orang tua tu..Sampai tak boleh ingat nombor telefon keluarga dia.Dahlah tas tangan tak bawa,handset pun tertinggal dalam limosun tu..Nasib baik lepas 3 hari,dia sihat.Pastu,get out from our house lah!

”Ni mesti sebab dia nak balas jasa kita tak..”mak buat kesimpulan yang aku kira kalau buat jawapan untuk soalan periksa,kompem dapat 100%!

”Nak balas jasa tu memanglah bagus...Tapi Hana rasa cam tak sedap limpa jer dengan tawaran Tengku ni.Tah-tah ada sotong di sebalik meggi tak?”sekali lagi cubitan mak singgah.

”Hana ni kan,kalau cakap tak pernah nak seriuslah.Mana ada mak masak meggi bubuh sotong,bubuh telur jer..Jimat!!”serentak itu,aku ketawa terbahak-bahak.Betullah tu,mak aku memang jimat a.k.a kedekut.Tapi janganlah cakap mak aku cam tu,nanti marah pulak,hehe...

”Hana pergilah.Ni lah peluang untuk Hana rasa pengalaman baru.Duit gaji pun lagi banyak dari kerja kat warung Pak Mail tu.Bila lagi nak rasa hidup senang?Bukannya datang bergolek orang bagi tawaran cam ni.Hana tak mahu?”

”Mak...Hana dah rasa senang kalau duduk dekat dengan mak tau.Hana tak kisah pun nak kerja kat warung Pak Mail tu.Ada mak,ada syurga...”mak tersentak.Aik,awat pulak ni?Nak jadi anak wayang pulak ker?

”Kalau maka dah tak da?”pertanyaan itu membuatkan aku secara automatik memeluk mak...Mak,jangan cakap cam tu!!!!

”Hana,pergilah.Peluang tak datang bergolek tahu.....Mak dah matang,boleh jaga diri...”mak leretkan kata-katanya.Aku meleraikan pelukan.Aku faham sebenarnya niat mak nak suruh aku kerja kat sana.Mak nak aku rasa hidup senang tapi terjamin ker hidup aku tanpa mak?

”Nanti Hana nak tinggal dengan sape kalau pergi sana?”soalan aku membuatkan mata mak bulat,ala-ala Rika Sumanto,watak jahat dalam sinetron indon yang aku minat.

”Ni jadi yer?Ni kan kat belakang surat tu ada lampiran alamat rumah.Hana pergilah rumah tu.Kalau Hana jadi,boleh mak minta Ayob tolong hantarkan naik kereta kancil dia tu..”

Aku cebik.Ayob lagi ker...Huh,kalau naik kereta kancil tu memang bertuah sangat........Waktu hujan,sabar je lah nak tahan haba dalam kereta.Mana taknya,kereta tu pendingin hawa pun tak ada.Kocai betul!!

”Jadi yer??”kening mak agkat.Aku hanya angguk jer lah...




Sabar jerlah duduk dalam kereta kancil yang maha menyeksakan ni.Dahlah panas,bau busuk pulak tu!Aku agak,tu mesti bau stokin dia tu.Mamat skeding ni bukan boleh kira.Nasib baiklah muka handsome,tak adalah malu sangat aku nak ngaku sepupu!Kalau tak buat malu kaum jer...

Dahlah kereta dia ni buruk tapi cerewet giler.Aku usik sikit pun tak boleh!Macamlah bagus sangat.kalau mercedes bolehlah nak heboh!Apalah Alaudin ni..Ha,kalau nak tahu,Alaudin tu nama sebenar dia.Sedap kan?tapi panggil Ayob...haha...

”Molen!Dah sampai!”Ayob menyentuh bahuku.Aku yang masih mamai terpisat-pisat.

”Woi molen,air liur basi tu!Memang tak boleh buat bini lansunglah kau ni!”Ceh...dia dah panggil aku dengan panggilan yang tak pernah aku iktiraf lansung!Aku lap jer air liur tu dengan belakang tapak tangan.haha...

”Molen,kau ni pengotorlah!Dah cepat turun.Nanti air liur kau tu kena kereta aku yang 5 star ni!”ish...Ayob ni memanglah...Cepat-cepat aku turun.Ayob buka bonet belakang dan keluarkan beg baju aku.

”Kau tak mau teman aku ker?Aku takutlah....”aku memandang banglo besar dihadapan ku.Memang aku takut ni...

”Ala,aku memang nak teman kau tapi aku ada kerja kat UITM.Aku nak uruskan yuran asarama.Ni dah pukul 3 petang.Nanti aku lambat,tutup pula pejabat tu..Dah alang-alang aku hantar kau,baik aku teruskan jer..”

Hm...kalau dah macam tu,tak dapatlah aku nak berteman.Kereta Ayob meluncur pergi.
Aku pandang banglo besar yang ada depan mata aku ni.Beg tarik ala-ala akademi fantasia,aku tarik dan sandarkan ditepi dinding.Aku ingat nak tawaf dulu banglo ni.Elok jer aku nak masuk,mataku tertacap pada pokok mawar yang subur berhampiran pintu masuk.Cepat jer aku sambar bunga tu.Ambik bau sat,nak bau sama tak dengan mawar kat kampung.Manalah tahukan,mawar kat bandar ni tak sama baunya.Al-maklumlah,udara kat sini kureng fresh berbanding dengan kampung.

”Ha...datang pun!Ingat tak datang.Cepat,press dah lama tunggu tu!”tiba-tiba,seorang perempuan tarik lengan aku.La,bila masa pula dia timbul ni?Siap dengan sesuka hati anak tiri laki mak dia jer tarik tangan aku.Dahlah aku pakai baju kurung ni,kalau tersadung mana nak cari hero tolong sambut ha?

Tapi tak terniat pula kat benak limpa aku nak menegah.Tah-tah dia ni penyambut tetamu kat rumah ni tak?Aku terus dibawa ke bahagian kolam.Mak aih...apasal ramai sangat ni?Ada kenduri ker apa ni?Dahlah pula tu,mata aku ni dah cukup sabar dengan silauan yang datang dari mana tah.Aku memang tak nampak dah!!!

Aku ditarik lagi.Kali ni,aku dibawa baik keatas pentas yang ada dipenjuru kolam.Kat atas ni,ada lagi 5 orang gadis yang tengah duduk atas kerusi ala-ala miss World punya PA!!Ada satu lagi kerusi kosong dan perempuan tadi suruh aku duduk kat atas kerusi tu.Dengan persoalan yang lebih susah dari soalan peperiksaan add mate,aku duduk juga kat atas pentas ni.

Aku tak faham,aku Cuma nak jadi setiausaha jer asal kena duduk atas pentas macam ni?Confius giler ni.Dahlah dari tadi silauan tak henti-henti.Aku rasa ni mesti flash dari press.Aku pandang gadis-gadis yang ada kat atas pentas ni.Ada persamaan antara kami!Kami berenam pakai baju warna kuning hitam dan pegang bunga ros kat tangan!!!ooooooo.....what happen here??

Seorang gadis naik ke pentas dan mengambil mikrofon.Ni mesti pengacara majlis.Majlis apa ya?

”Memperkenalkan,6 finalis Pilih Hati yang akan bersaing untuk memenangi hati Tengku Rizkin!”tepukan gemuruh kedengaran tapi jantung aku macam nak tergelincir ni!!!Apa ni?Pilih Hati?Yang aku tahu,Pilih kasih jer.Oh tak...missunderstanding!!!

”Finalis pertama,Eurica Nabilla..”gadis dihujung sekali bangun dan menunduk hormat.Dia menuju kearah gadis pengacara majlis dan memperkenalkan diri.

”Finalis kedua,Mellissa Risha..”

”Finalis ketiga,Zarra Arrina..”

”Finalis keempat,Lufya Qamyra..”

”Finalis kelima,Syuhairah Milia..”

Semua gadis-gadis yang disebut namanya tampil kedepan.Peh,ada yang anak Datuk,Tan sri..Aku?Cucu Datuk jer.Siap ada kacukan lagi..Inggeris,arab,belanda..Aku?campur ayam belanda jer lah..

”Finalis terakhir..Puteri Imtihan..”

Serentak itu,semua biji-biji mata memandang kearahku.Apa?Tu bukan akulah...Asal tengok-tengok pula ha?
Syihairah yang duduk disebelahku menyinggung sikuku.Mulutnya dijuihkan pada mikrofon yang ada dihadapan.Ha?nak kena kenalkan diri ker ni?Macam mana aku nak kenalkan diri kalau tu bukan nama aku ha...

Nak larikan diri,press tengah ramai ni.Nanti tak silap-silap jadi tajuk utama berita.

’SEORANG GADIS MAUT TERJUN PENTAS!’

Huh...gila tu!Dengan hati yang sangat tak rela,aku pergi kearah mikrofon.Hati aku,tak payah nak cakaplah.Berdebar mengalahkan orang nak nikah ni,orang nak sunat pun tak berdebar macam aku tau!

Semua mata masih memanah aku.Aku melilaukan mata dan nampa muka Tengku Rubiah yang baru muncul.Aku dapat rasakan muka dia berubah terkejut.Tapi lepas tu,boleh pula bagi sedekah senyuman dia tu.Ish orang tua ni,tak mau tolong aku ker?Kalau aku silap cakap macam mana?Aku tahu juga nak jaga air muka orang..Aku ada idea!

”Uhuk!!Uhuk!!”aku pegang tekak aku dan bagi mengibas-ngibaskan tangan kiri,isyarat tak boleh.

”Oh..nampaknya finalis kita ni tak berapa sihat.Mungkin mengalami masalah tekak.Tak per...”

Dengar jer dia cakap macam tu,aku blah kat tempat duduk aku.Mataku dihalakan pada wajah Tengku Rubiah.Aku mencari jawapan disebalik anak matanya.Dan aku dah tak dengar apa yang pengacara majlis cakap..



”Macam mana you boleh buat silap Amy!This is not the girl ok!What we want to tell whole the world.Nak mengaku yang kita tersilap?Ni boleh menjatuhkan reputasi kita!”

Hemburan kata dilepaskan pada Amy yang pandai-pandai tarik tangan aku tadi.Aku yang duduk kat sini tercongok macam orang bodoh.Majlis dah berakhir tadi.

”Manalah I tahu Sya.You kata dia pakai tudung and she wear it!Warna baju pun putih kuning and siap pegang bunga mawar.It’s not my fault ok!”Amy membela diri.

Tiba-tiba muncul Tengku Rubiah.Dia berbisik ketelinga Amy dan Sya kemudian mereka beredar.

”Apa yang terjadi Tengku?Tengku tawarkan saya jadi setiausaha tapi kenapa pula saya boleh jadi finalis Pilih Hati?”aku terus bertanyakan soalan sebab aku memang kena dapat jawapannya.

”Salah faham sebenarnya Hana.Finalis terakhir tu datang lambat and awak disalah fahamkan dan sekarang awak kena sertai Pilih Hati ni!”

Kerutan di dahiku muncul ala-ala The Rock.”Kalau saya tak mahu?”

”Awak kena.Pihak kami tak mahu tanggung malu dengan menyatakan tersilap calon.Lagipun,press semua dah kenal awak.Kalau awak tak mahu,awak akn disaman pihak penerbitan sebab dah memalukan syarikat.”tegas nada suara Tengku Rubiah.Tapi,aku terpempam.

”Saya......”kata-kataku mati.

”Awak tak rugi apa-apa kalau jadi finalis Pilih Hati ni!”

”Apa tujuan program ni?”

”Pilih Hati ni adalah untuk mencari isteri cucu saya,Tengku Rizkin.Enam finalis akan bersaing dan setiap minggu akan ada penyingkiran.Rancangan ni dipaparkan di stesen TV.Sebab tulah press datang tadi!”

”Tapi saya tak mahu jadi isteri Tengku Rizkin!”aku meningkah.

”Kau yakin kau yang akan terpilih jadi isteri aku?Jangan nak beranganlah budak kampung!Kau tu yang akn tersingkir dulu.”muncul seorang lelaki,berkaca mata dan berpakaian serba hitam.Ni Tengku Rizkin ker?Peh....kureng garam+asamnya mulut dia ni.Cam longkang!

”Saya tak cakap pun...”aku membela diri.Tengku ni cam mafia jer..

”Dah tu,kau masuk jer lah.Jangan risau,aku takkan pilih kau punya.Aku akn singkirkan kau awal and kau boleh jadi setiausaha seperti tawaran nenek aku.”dia menjungkitkan kening.

”Saya....”kata-kataku terhenti disitu.

”Ker kau kecut ha budak kampung?”

Demi dengar jer kata-kata hodoh Tengku Rizkin ni,pantas aku berkata
”saya tak takut dan saya terima!!”
Tengku Rizkin mencebik tapi Tengku Rubiah tersenyum...

Oh Tuhan...apa yang akan jadi lepas ni?Nak berdepan dengan mafia hitam ni....Lain yang diharap,lain pula terjadi.Mak....tolong Hana!!!!

Friday, August 21, 2009

Ramadhan kembali..

Assalamualaikum semua..

Apa khabar...
ni tengah mood gembira sangat...
ada 3 sebab.

1.baru lepas habis exam(rasanya macam melepaskan sembelit yang disimpan 3 minggu!)

2.Cuti sekolah yang sangat panjang..(walaupun seminggu jer,hek3)

3.nak PUASA dah...

seronoklah nak posE.tqa x tahulah kenapa rasanya tahun ni cam semangat giler nak pose.salaunya tahun sebelum ni cam relax jer tapi tahun ni rasa cam da 1 spirit yang mendalam.cewah....hiperbola giler kan.nak kata poyo pon poyolah kan..

pose ni tqa da azam tau..

1.nak khatam quran dalam bulan pose.nak mulakan dari juzuk 1.

2.nak kuruskan badan...he3..targetnya 10kg!wah...boleh ker ha tahan ni?dahlah waktu bulan pose tu cam2 makanan ada.tapi kan,sekarang ni tqa makan banyak2 sebab ingat nak diet bulan pose tu..tah boleh ker tak kan?Jeles ar tengok orang lain kurus melidi..tapi kalau dah kurang sampai 10 kg,jadi under weight pula dah...he3...ni jus alasan tak mau kurang banyak sangat beratnya...

3.nak study...wah ni rasanya memang kena buatlah...tqa sekarang ni banyak sangat dok laklok...baca buku pun jarang.nak exam pun still lagi boleh relax..besalah,namanya c tqa ni memang relax sokmo,huhu...
tapi masalahnya,banyak sangat kerja skolah..tqa rasa cam kena wat assingment plak..he3..MALAS!!!!!!!!!!!kalau boleh cakap cam tu kat cikgu....


k lah,pape pun...selamat menjalankan ibadah puasa...jalankanlah dengan hati yang penuh ikhlas dan tawadhuk kepasa ALLAH..yang plh penting,jangan pose yok-yok pula,pagi2 buka periuk...ha...tak bagus kan...

k lah SELAMAT BERPUASA,AHLAN WASAHLAN YA MUBARAK...

WASSALAM..

Friday, August 14, 2009

Sebuah kehilangan..

Lagu Pergi Tak Kembali
Penyanyi: Rabbani

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayunya alunan suara
Cemas di dada...lemah tak bermaya
Terbuka hijab di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisahlah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baikkah atau sebaliknya

Amalan dan takwa jadi bekalan
Sejahtera bahagia pulang...ke sana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal-bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

Innalillah...
perginya seorang lagi hamba ALLAH yan ESA..
ustaz Asri,ketua kumpulan nasyid Rabbani...
pada aku,kehilangan arwah adalah satu kerugian...
aku suka sangat suara arwah...sedap dan merdu..
sepatutnya kehilangan orang yang menegakkan agama cam arwahlah patutnya dihebahkan..
tapi,kita janganlah terlalu meratapi pemergian arwah...
sedekahkan AL-FATIHAH...
setiap pertemuan pasti ada perpisahan...
tu dah memang hukum alam...
Hendaklah ingat,mati itu adalah satu kemestian...
soroklah kat mana pun,malaikat izrail pasti dapat cari...
banyakkanlah berpahala...
dah nak masuk bulan ramadhan...
ok...
tu jer...
wassalam..

Tuesday, August 11, 2009

luahan rasa..



NILAH WAJAH GUSAR AKU...
DA ORANG NAK PINJAMKAN BAHU TAK??
DENGAR LAH SUARA HATI INI...

I'LL LEND YOU MY SHOULDERS 4 U TO CRY ON,
MY EARS TO LISTEN TO,
MY HANDS 4 U 2 HOLD,
MY FEET TO WALK WITH U,
BUT...
I CANT'T LEND YOU MY HEART,
BECAUSE IT ALREADY BELONGS TO SOMEONE...

IN THE DARKEST HOUR,
WHEN YOU FEDUP AND BLUR,
JUST REMEMBER THIS,
I ALL ALWAYS BE THERE 4 U,
I'M NOT AN ANGLE,
AND...
I CAN'T CHANGE YOUR FATE,
BUT I WILL DO ANYTHING TO YOU,
BECAUSE YOU ARE MY LOVING HEART..

weh...tolong aku!!

assalamualaikum...
hurm...
saje jer nak tulis blog ni sebab aku tengah kecewa ni..
hari ni ada exam add mate taw...
aku memang suka giler add mate tapi hari ni malang tak berbau...
sebab nya aku banyak sangat wat silap waktu jawab exam..
entahlah...
aku rasa takut sangat..
aku nak dapat A..
tapi kalau dah banyak sangat buat silap,cam ner tu??
tak dapek den nak nolonglah...
dahlah semalam aku lansung tak study add mate..aku just tengok sikit2 jer..
kepala aku pening sangat...aku tidur awal giler semalam,sebelum pukul 9.00!!
last2,bangun pukul 5 pagi sebab nak solat isyak..
tak ker teruk tu??
giler punya lambat aku solat isyak...harap diterimalah kan..
YA ALLAH,takut taw...
Esok ada exam PENDIDIKAN SYARIAH ISLAMIAH pula...
lagi susah...
nak kena baca dan hafal...
Bole ker ha??

K lah...doakan aku...
Wassalam...

Sunday, August 9, 2009

Hari anugerah cemerlang..

Salam...
Assalamualaikum to all...
lama dah tak up date my blog ni.Bukan malas tapi masa tak mengizinkan.Busy sangatlah kononnya.Hari tu,aku pergi Klang,Selangor selama 4 hari sebab ada kem kat sana.Kem kolokium antidadah peringkat kebangsaan kat hotel goldcoast bukan Australia tapi kat Klang lah,he3..
Best sangat sebab dapat jumpa ramai kawan dari seluruh malaysia tau.Aku duduk sebilik dengan budak2 Perak.Dah duduk dengan Depa tu,memang ada macam2 ragamlah.Seronok giler!!
Time paling seronok mestilah waktu makan,aku ambik banyak2.Bufet,biasalah kan??

Tapi yang mantopnya,aku siap makan pakai tangan lagi.Orang lain makan pakai sudu,aku dengan semangat jati melayu,makan pakai tangan..He3..

Dahlah,malas nak cerita pasal tu..
nak cerita pasal aku dapat anugerah cemerlang kat sekolah aku..

Aku balik dari kelang hari khamis n hari jumaat tu ada raptai.
Seronok tau dapat anugerah.
Aku dapat 2 anugerah.
Anugerah cemerlang tingkatan 4 dan anugerah cemerlang PMR untuk tahun lepas sebab aku dapat 8A 1B...
Sebenarnya aku rasa ralat sikit tau..
Aku dapat nom 4 dalam tingkatan n 3 tempat atas aku semua cina.
Huh..jeles tau..
Aku nak tulis sikit nama depa..
nombor 1,WONG YENG TENG
nombor 2,LEE WENG YEE
nombor 3,Wai WENG SENG.
nombor 4 barulah aku.Dalam kelas memang aku nombor 1 tapi dalam tingkatan kena duduk bawah budak cina yang memang pandai giler ni..

mAJLIS NI BUAT KAT dEWAN BESAR GERIK..
Kalau tak dirasmi oleh MB Perak tapi wakil beliau yang datang.
Tak kisahlah kan??

Yang paling best anugerah ni adalah,kawan2 aku yang dah pindah sekolah lain pun datang.Depa nak ambil anugerah cemerlang PMR.memang terubat rindu aku kat depa tu..
Sayang sangat....terharu tau dapat jumpa depa tu..

Harap tahun depan aku akan dapat lagi anugerah ni cam tahun2 yg sebelumnya..
yg paling penting,aku berazam nak dapat anugerah pengetua..
Siapa yang dapat semua A dalam exam,dapatlah anugerah pengetua ni..
bangga siut taw..
Doakan aku nak exam isnin ni taw..

wassalam..

Saturday, August 1, 2009

AIMA NASUHA

Bushhh!!!

Mantap betullah skuter aku ni!Boleh parking dengan hebat.Haha,nasib baik aku tak langgar motor lain kat parking ni.Nak mati??

Dengan langkah yang laju,aku melangkah masuk ke dalam kafe.Nak jumpa somebody..Nak jalan ayu,aku dah lambat nak dekat sejam.Ni semua sebab terleka main game kat bilik tadi…haha..

Dari jauh,aku dah Nampak muka toyer Audin yang melambai kat aku.Eleh,ingat orang tak Nampak ker dia?Jangan cakap dia,lubang hidung pun aku dah Nampak.Aku rasa dia nak sembur aku.Mesti dia dah lama tunggu sebab air kat cawan dia dah habis.Tinggal ketul ais jer.

“Sorry la Din…Lambat sikit,tadi pergi hospital”Ceh…karang ayat ni,haha..

“Kau selalu lambat kan.Tak pergi hospital,cirit la,perut masuk angin la bla bla bla”Hm…dia dah mula dah..

Aku angkat tanganku dan mengembangkan jariku”Stop!tak payah nak jadi mak nenek belakang rumah nenek jiran aku.apa kes kau nak jumpa aku?Cam da hal besar benar.”aku menyoal.

Audin mengeluh..Ai,putus cintun ker?

“Ni pasal rancangan mak ayah kitalah.Kau kan tahu yang kita ni dah ditunangkan sejak kecil.Aku sebenarnya dah lama nak bangkang tapi aku tak berani.Kau tahu kan,papa aku sejak mama aku dah meninggal,penyakit dia bertambah kronik.Aku tak sanggup nak berterus terang.Lagipun,aku dah ada calon sendiri…Aku Cuma berani nak cerita kat kau jer.Aku harap kau tak marah.Kau tak ada simpan pape perasaan kat aku kan?”

Tergelak aku dengar kata-kata Audin terutamanya ayat terakhir dia.Nak jaga hati aku ker?Hahaha..

“Takkan kau sedih sangat sampai jadi gila cam ni?”Audin cemas.Lagilah aku gelak besar.

“Din oi…tak adanya aku nak sedihlah.Ni dengar aku nak cakap.Aku pun tak pernah nak setuju kahwin dengan kau.Aku lansung tak hingin.Aku pun cam kau juga,nak jaga hati mama aku.Aku harap sangat perkahwinan ni tak terjadi.Dah kau ada calon sendiri,baguslah!”bersemangat aku berkata.Audin membulatkan mata,eh…cam toyol..

Audin menggaru kepalanya.”Kiranya,kau suka kalau kita tak jadi?”

“Yes!”

“Kau ada calon lain?”Wah…solan cepuperak ni!Aku manalah ada calon lain.Dah tak da laki nak kawan dengan aku ni.

“Sape perempuan yang konon-kononnya bertuah yang dapat tawan hati kau tu?”Tak mau jawab solan dia,aku Tanya balik soalan lain,jalan selamat ni,hehe..

Audin tersenyum.Hm…Nampak sangat bahagia.

“Nanti aku kenalkan kau dengan dia.Dia cantik dan Pakai tudung cam kau tapi ayu.Tak adalah bolah cam kau!”wah…dalam puji,sempat lagi kutuk aku tu..Hish..

“Yelah…aku memang tak ayu kan.Tu kau tak nak kahwin dengan aku.”nak merajuk lah ni konon.

“Lah…janganlah marah.Kau baik tau tapi aku memang tak boleh nak anggap kau lebih.Kau macam adik aku!”Dia merendahkan suaranya.Aku gelak..

“Lawak jelah kau ni.Tak payah nak emo lor.Dahlah,aku nak blah ni.Nak sambung main game bek punya..”

“Jangan balik lagi!Kita kena bincang cam ne nak cerita kat mama kau and papa aku!”

Dump…ha,ni barulah bala besar.Nak berterus terang?Dengan mama?Oh…aku tak sanggup nak lukakan hati mama..Mama yang banyak berkorban untuk aku…Tak mau..

“Kau lah cerita sendiri.Aku tak mau tanggung risiko.Kang tak pasal-pasal sakit jantung papa kau tu menyerang balik.Tak maulah.”Aku awal-awal lagi angkat bendera putih.

Audin berdengus.

Ala,rasa nak jalan-jalan lah pula.Ingat lepas jumpa Audin tadi,nak balik main game tapi ubah anginlah.Pa kata aku pergi tesco.Bes juga tengok sales.Mak-mak yang terkocoh-kocoh pilih barang,anak-anak yang nangis sebab tak dapat barang and….minah2 yang tak cukup kain!!

Aku sekadar berjalan-jalan sambil mataku melilau-lilau.Tiba-tiba,mataku tertacap pada seorang nenek tua yang sedang berusaha mengambil minyak dari rak atas.Kesian pula aku tengok.Aku menapak kearah nenek tadi dan berniat mahu menolongnya.

“Nek..biar saya tolong!”serentak kata-kata itu aku tuturkan bersama seorang pemuda.Aku dan dia berpandangan.Hek eleh,ingat bagus ker?Serentak itu juga,tangan kami mencapai minyak masak yang sama dan kedudukan tangannya di atas tanganku.

“How dare you?”Geram ni!Cepat-cepat aku tarik tangan.Laki ni sengeh jer.Bagus sangat ker??

“Cu….minyak nenek…”

Alahai,cam ner lah boleh lupa pasal nenek ni?Kesian kat dia..Laki tadi pun Nampak terkejut dan terus ambil minyak tadi,masukkan dalam troli.

“Terima kasih cu…”nenek tadi berlalu pergi.

Aku dan pemuda tadi berlawan pandang.Huh…dahlah ada mata 4,da hati nak lawan mata super laser aku ni.Pirraahh…

“Abang!”datang seorang gadis menepuk bahu laki ni.Nak kata bini,Nampak muda jer,lagipun perempuan ni comel.Tak macam mamat sengal kat depan aku ni.Nak kata adik…muka tak Nampak sama pun.Hurm…whatever..

“Abang,ni ker makwe yang abang cakap tu?”gadis comel dihadapanku menyoal..Hurm,dah sahlah ni adik dia.Hello little sister,I’m not…

“Bukan…ni peah kundur yang sesat.Abang tengah bagi cas mata abang kat dia ni!”amboi-amboi,sedap hidung masin jer dia cakap cam tu.Aku Peah??

“Lah…ni abang awak?Saya ingat mamat sesat dari tanjung rambutan!”Ha…aku pun boleh.Gadis comel tadi memandang kami.Peliklah tu…

“Err..abang,jomlah…”gadis comel tu tarik mamat tak cukup wayar ni.Mungkin dia rasa sat lagi bakal berlaku satu perang!Sempat lagi tu,mamat tadi bagi isyarat…Jari telunjuknya dan hantu ditujukan kematanya dan diarahkan kepada aku.Eleh,kononnya nak cakaplah I’LL WATCH YOU!Ada aku kisah???Tak pun..

Sampai di rumah,aku Nampak mama tengah sibuk nonton TV..hurm,cerita pasal fesyen.Taksub benarlah mama ni kalau pasal fesyen.

“Aima Nasuha Bt Syukran…”hah siap!Kalau mama dah seru nama penuh aku tu,mesti dia nak cakap secara minda orang dewasa.Aku yang tadinya dah naik 2 anak tangga,turun balik dan duduk di atas sofa,hadap mama.

“Ma…”

“Sihat?”Aik…nak Tanya aku sihat??Mestilah aku sihat.Aku angguk jer..

“Tadi mama jumpa Datuk Marzuki..Kami bincang pasal perkahwinan Suha dengan Audin..”Ooo…mama,tadi pun Suha jumpa Audin,bincang hal yang sama juga.Hurm…Baik aku diam jer..

“Kami ingat nak cepatkan perkahwinan kamu berdua.Lgipun,Audin dah kerja.Suha pun dah habis study.Okey tak sayang?”Ok??KO!!Adoi..cam nelah nak berterus terang dengan mama?

“Ma…Suha bukan tak setuju tapi kan kami dua masih terlalu muda.Biarlah kami stabil dari segala hal.Mama tengok Suha,nak masak pun tak pandai lagi.Telur goreng pun boleh hangus.Cam ner nak kahwin??Ma…please,jangan desak kami..”aku cuba berdiplomasi.Hakikatnya sekarang,aku terjerat kat tengah.Impian orang tua dan kehendak hati aku yang memang tak nak kahwin lagi.Tambah pula,Audin dah ada calon.Adil ker kalau niat dan hasrat kami dihalang dengan hasrat orang tua kami yang dibuat tanpa kerelaan hati kami sendiri?

Mama berdengus.”Mama tak desak Suha…Mama Cuma nak yang terbaik untuk Suha..takkan Suha nak hampakan hasrat hati mama dan arwah papa?”Aduh…kalu main sebut arwah papa,ni yang buat aku lemah ni.

“Suha penatlah,Suha nak naik dulu.”aku ambil jalan selamat.Malas nak cakap lagi.nanti tak pasal-pasal,aku derhaka pula..Alahai..

Haha,tekalah sekarang aku kat mana?Aku kat book store taw.Seingat aku,berapa kali jer aku kat lubuk orang-orang skema ni..Haha..

Saja jer aku datang sini,ingat nak cari novel.Entahlah tetiba terdetik kat otak aku nak baca novel bila tengok Kak Kiah,orang gaji rumah aku baca.Cam bes jer bila tengok dia dok tersengeh,muram,masam and the others reaction.Cam orang tak cukup wayar pun ada!

Tengah melilau,mataku tertacap pada sebuah novel berwarna pink.Cepat jer tangan aku mendarat kat atas buku tu.Tapi yang tak syok nya,da pula tangan makhluk asing lain yang dok kat atas tangan aku ni!Eh…nak ambil novel ni juga ker?Siapakah gerangannya??Jeng jeng jeng…

“Awak!”

Serentak kami bersuara.Tak sangka aku jumpa mamat ni lagi.Kenapalah dalam berlemon orang,aku asyik jumpa dia??Kebetulan sangat ni.

“Saya Nampak dulu novel ni.Saya nak!”aku menolak tangannya yang ada diatas tanganku dan mengambil novel tersebut.

“Saya tak kira,saya nak novel tu juga!Dah lama saya cari.Ni dah ada satu jer.Bagi kat saya!”oit…tak gentleman giler…ni nak kena suruh pergi kat toilet gents ni!!

Ada saya peduli?”dengan sekuat tenaga aku,tolak jer mamat sentul ni..Gagagaga,aku lagi cepat….siap dah bayar kat kaunter dah…Baru padan muka!Silap besarlah kalau nak kenakan Aima Nasuha!

Cepat-cepat aku blah dari book store tu.Takut juga kalau mamat tu buat pape..Kan naye tu!Tiba-tiba telefon bimbit ku berbunyi.Mesej masuk,dari Audin.

‘Malam ni jumpa ko kat restoren hr 2.Aku nk kenlkan ko dgn mkwe ak.pkl 8,jgn lpe dtg.’

Hurm…dia tunaikan janji dia rupanya.Bolelah aku kenal dengan makwe si Audin ni..Mesti comel.

Tepat pukul 9.00 malam,aku samapi kat restoren.haha…cam besalah,aku memang selalu lambat pun.eh,terlambat!!!

Dari jauh,dah Nampak Audin dan seorang perempuan yang membelakangiku.Tapi yang peliknya,tak ada pula minuman kat atas meja.Hai,dah sejam tunggu,tak minum ker?

“Aku dah agak kau mesti lambat punya.Tu yang aku cakap pukul 8.00.Kitorang baru jer sampai.”Audin terus berkata bila aku sampai kat meja.

“O…kau kenakan aku!”kata-kataku disambut tawa Audin.Aku ni dok berdiri,dia tak nak jemput duduk ker?

“Maya,nilah kawan abang yang abang salu cerita tu,Aima Nasuha.”Gadis yang benama Maya tu memusingkan kepala.Wah!Aku tergamam.Kecilnya dunia.Nilah adik kepada mamat sentul yang salu mengacau ketenangan aku.Maya tersengeh.Aku yakin,dia mesti pikir benda yang sama.

Aku bersalaman dengan Maya dan duduk di sebelahnya.Takkan nak dok kat sebelah Audin,kang ada pula yang cemburu,huwahuwahuwa.

Pelayan datang mengambil pesanan dan Audin memesan set makan malam untuk 4 orang.Aik kenapa kena 4 set?kan ada 3 orang jer,aku,Maya,Audin.Lagi satu untuk sape?Aku memanglah lemah matematik tapi tak adalah sampai bengap sangat nak mengira.Malaslah nak Tanya,wat habis air liur.

“So,bila nak kahwin?”Soalan aku ajukan.Maya nampa malu-malu bila mata Audin menjelingnyaHai,orang bahagialah katakan.

Cam nak nak kahwin kalau aku ada tunang?”selamba Audin menjawab.Maya mengangguk kepala.Huh…ni berat taw.

“Aku da cakap kat mama aku hari tu,tapi tak sangguplah nak beterus terang.Kau tahukan mama aku tu,lembut.”aku berkata perlahan.

“Aku pun cuba nak cakap dengan papa aku tapi aku pun cam kau.Papa aku tu dahlah ada penyakit jantung.Takut aku kalau pape terjadi kat papa”

“Korang kahwin lari je lah.”Gelak tawaku terhambur sedangkan muka Audin berubah kelat.Maya hanya tersenyum.

“Gila!Tak…”

“Sorry lambat!”

Kata-kata Audin terbantu bila dipotong oleh satu suara yang kedengaran dekat dibelakangku.Aku memusingkan kepala,mamat ni!Ya Allah,adik dia nak dating asal dia pun nak nyebok?Mukanya juga terkejut melihat aku.

“Syam…marilah dok kat sini.Kami pun baru jer sampai.”Audin berkata.Dia melangkah dan duduk disebelah Audin berhadapan denganku.

“Ni kau punya orang gaji ker?”Jari dia menuju kearahku.Ceh…cinabeng punya mamat,nak kenakan akulah tu.Ada ke aku yang cun melecun ni dia panggil orang gaji?Buta ker??

“Tak,ni kawan aku.”nada Audin kedengaran serba salah.Aku berdengus.

“O…ni tunang tak jadi kau tu rupanya.Hurm…not bad tapi memang elok kau pilih adik aku.Lebih sesuai dia jadi orang gaji kau jer.”kedengaran sinis suara dia.Memang kurang ajar.Mataku dan matanya bertembung menghantar 100000000000000 kebencian.Memang cinabeng tahap cipanlah mamat ni.Mata kami tak berkelip seolah-olah sedang bermain lawan mata.Aku takkan kalah.

Tiba-tiba,”Adoi!!!”dia menjerit dan mengaduh.Nak taw pasal per?haha,aku pijak kaki dia.Padan muka!!Audin dan Maya berpandangan sesame sendiri.Pening lihat telatah aku dan mamat ni.Aku hanya tertawa kecil.Kalau dia nak pijak balik kaki aku,silap besarlah weh,dah lambat pun,aku dah siap bersila pun ha…haha..

Tak lama,makanan kami sampai.Aku memang lapar pun ni.Elok jer aku nak makan,sesuatu terpelanting ke pingganku.Kacang hijau yang tak lain dan tak bukan datang dari mamat tak cukup hormone depan aku ni.Eiii,geramnya.

Aku buat tak peduli dan meneruskan acara makanku.Tak lama,dia buat lagi.Aku abaikan.Dia buat lagi,aku sua penumbuk.Dia buat lagi…hei,aku dah hilang sabar ni!!Dengan hati yang membengkak,aku ambik pinggan dia dan menuangkan segla isi masuk ke dalam pingganku.Terjojol biji mata mamat ni,Audin dan ,Maya.

“Dia bukan nak makan pun.Baling-baling makanan kat aku,baik aku jer yang makan!Kan Encik Syam?”aku menyebut namanya yang aku dengar dari mulut Maya sebentar tadi dengan nada peril.

Syam menarik pingganku kearahnya.Eii,dia pula nak mabil bahagian aku.Ni tak boleh jadi ni.Aku merampas kembali pingganku.Bila dia cuba ambil kembali,aku memegang sekuat hati.Aku tak mau kalah.Maka,terjadilah perebutan makanan antara kami.Tah macam mana,elok jer makanan kat pinggan tu terpelanting dan jatuh kena pada baju kami berdua.Oh…tidak!!Dan kami jadi wayang kat restoren ni!!Ni semua sebab dialah…

Dah tak da selera nak makan dah,aku segera angkat punggung mahu keluar dari restoren.Betapa malunya bila semua mata kat restoren ni tengok aku.Camlah aku ni alien!!

Bosannya hari ni.Dah 2 hari aku tak kuar rumah sejak kejadian kat restoren tu.Gila punya malu.Kalu aku jumpa mamat tu lagi,memanglah….aku nak jer lumatkan dia.Tak matang lansung!!

Hurm…nak buat apa ye..Ha,aku da idea!Aku ingat nak masuk stor,nak cari barang-barang aku waktu kecil.At least bole tolong kemaskan sekali.

Besar juga stor barang-barang ni..Tengah syok-syok kau menerjah kat stor ni,tetiba jer terpijak pula kaca!Alahai…nasib baik aku pakai kasut.Tapi,bila tengok balik,ni bukan kaca tapi bingkai gambar.Perlahan-lahan aku buangkan kaca diatasnya dan mencapai gambar tersebut.

Gambar seorang laki dan seorang perempuan.Sama cantik dan sama padan.Eh…tunggu.Ni macam mama aku tapi laki kat sebelah ni bukan papa aku.Laki ni..Hurm,aku membalikkan gambar tersebut dan terdapat cacatan dipenjuru gambar tersebut.Sedikit kabur namun boleh ku baca.

‘CINTA ZUKI UNTUK ILA TAK MUNGKIN TERPADAM BIARPUN ILA TERPAKSA MENIKAHI SYUKRAN.

SALAM SAYANG ZUKI SELAMANYA UNTUK ILA.

I LOVE YOU

P/S:JANGAN LUPAKAN ZUKI SAYANG..’

Otakku cuba mencerakinkan apa yang aku baca sebentar tadi.Zuki?Datuk Marzuki ayah Audin?Ila?Aslia ibuku?Syukran ayahku?

Apa sebenarnya ni?Aku tak paham.Kenapa pula Datuk Marzuki tulis cam ni kat mama aku?’terpaksa menikahi’?Apa maksudnya?Mama terpaksa menikahi papa?Mama cintakan Datuk Marzuki?Cinta terhalang ker?Oh God..Secret is gone!!

“Suha?Kenapa ni?Tetiba nak jumpa cam ni.Nak bincang pasal Suha dan Audin?Suha dah bersedia?”Datuk Marzuki menyoalku.3 pasang mata kini memanahku.Datuk Marzuki,mama dan Audin.Masing-masing mengharapkan jawapan bila aku utarakan kemahuanku untuk berjumpa mereka di rumah ini.

“Suha tak mau kahwin dengan Audin!”aku lantang berkata.

Datuk Marzuki dan mama terkejut sedangakn Audin hanya tertunduk.

“Suha,apa yang Suha cakap ni?”Suara mama sedikit meninggi.

“Suha,kenapa?”Datuk Marzuki pula.

“Sebab Audin dah ada pilihan hati.Audin tak mau kahwin dengan Suha papa.Audin Cuma anggap Suha macam adik.Antara kami tak ada sebarang perasaan.”Audin pula bersuara.Mungkin dia sudah ada keberaniaan.

“Jangan nak mengada-ngada.Semuanya dah diatur.Suha dan Audin kena bersatu!”mama sedikit beremosi.

“Kenapa mama dan uncle tak bole nak terima yang kami memang tak boleh kahwin?Uncle nak Audin jadi cam Uncle?Tak dapat kahwin dengan orang yang dicintai?”serentak itu,aku meletakkan gambar semalam diatas meja.Terjojol mata mama dan Datuk Marzuki melihat gambar itu.

“Suha!”suara mama meninggi.Matanya merah menahan rasa.Aku meneguk air liur.Aku tahu,pasti amarah mama akan meletus.Tapi,nilah cara terbaik.

“Mama..sepatutnya mama paham rasa hati kami berdua.Sakit sangat kalau berkahwin dengan orang yang kita tak cintai mama.Sakit.Biarlah Audin dengan pilihan hati dia.Suha pun memang tak ada lansung simpan perasaan kat Audin.Please mama..”lembut nada suaraku menerjah.

Mama terdiam tanpa reaksi.Datuk Marzuki dan Audin berpandangan sesame sendiri.

“Suha…tak semestinya berkahwin dengan orang yang tak kita cintai,hati merana.Perkenalan selepas perkahwinan adalah yang terbaik.Cinta boleh dipupuk.Restu orang tua adalah yang paling penting.”Datuk Marzuki mencelah.

“Jangan menipu uncle,Suha tahu jauh disudut hati uncle ada tersimpan perasaan kat mama.Sebelum ni Suha tak pernah nak tafsir pandangan uncle pada mama tapi sekarang suha tahu.Kenapa tak Uncle dan mama jer yang menikah?”aku membangkang.

“Betul papa.Setidak-tidaknya hasrat papa yang dulu terlaksana.”Audin menyokong.

“Jangan nak merepek.Kisah kami dah lama terkubur dan sekarang kisah kamu berdua.Kamu mesti kahwin!Mesti!!”suara mama meninggi.Tak disangka-sangka,suara mama makin tenggelam dan terus rebah tak sedarkan diri.

Aku termanggu diluar wad.Hajat untuk masuk bertemu mama terbantut.Mama enggan bercakap denganku.Mama dah benci kat aku!Perlahan air mataku terasa bertakung.Salahkah kalau aku sekadar menzahirkan hasrat hati?Enggan berkahwin dengan yang tak dicintai??

Mama….selepas tak sedarkan diri,terus dibawa ke hospital.Tekanan darah mama naik dan terpaksa ditahan di wad.Hatiku memang bimbang jika mama sakit.Aku tak mau mama menderita.

Sentuhan dibahuku membuatkan aku tersentak.Pantas aku mendongak,Datuk Marzuki melemparkan senyuman.Pahit sekali aku nak balas.Dia melabuhkan punggungnya disebelahku.

“Dah jenguk mama?”soalan itu aku jawab dengan gelengan.

“Kenapa?”

“Mama tak mau jumpa Suha..”

“Nanti mama ok lah tu”pujuk Datuk Marzuki.

“Salah ker apa yang Suha cakap tu Uncle?”

Datuk Marzuki tersenyum.”Salah tak salah Suha,Suha tetap dah lukakan hati mama.”

“Tapi memang kami tak mau kahwin.Uncle tak marah pun kat Audin..”’

“Uncle lain,uncle laki tak adalah terlalu emosional sangat.Lagipun sebenarnya uncle dah banyak kali terserempak audin dengan budak perempuan tu.Uncle sebenarnya tak kisah sangat dengan sape Audin nak kahwin tapi uncle terikat dengan janji uncle pada arwah papa Suha.Uncle rasa mama Suha tak mau ingkar dengan janji yang dah dibuat..”

Aku terdiam.Rasionalnya,aku sedikit lega.Yakin amarah mama tak akan lama.

“Uncle masih mengharapkan mama?”perlahan aku menuturkan soalan,bimbang tersilap langkah.

“Semua tu kisah lama Suha.Semua tu kenangan silam..”

“Uncle tak jawab lagi soalan Suha.Masih harap pada mama?”

“Merepek jelah..”

“Masih harap pada mama?”kali ketiga aku ulang soalan ni

“Uncle dah tua lah Suha,hidup pun tak lama.Sekarang ni bukan masa nak mengharap macam dulu-dulu lagi.Kalau uncle masih mengharap pun,mama suha tak kan sama cam uncle…”

Tersengeh aku mendengar kata-kata Datuk Marzuki.”Dipenghujung usia Uncle nilah kena menikmati saat-saat manis.Cubalah uncle.Mana tahu,untung sabut dapat!”

Datuk Marzuki merenung lantai.”Suha setuju ker?”

Aku mengangguk dan Datuk Marzuki tersenyum penuh makna.

Sampai di kafe hospital,aku memesan mee goreng dan segelas air suam.Tak lalu rasanya nak makan tapi perut aku dah memang lapar sangat ni.

Mee goreng yang ada di depan mataku,sedikit saja luaknya..Cukuplah sekadar mengisi perutku.

“Hai!”satu suara menegur.Aku mendongak.La…mamat sentul ni.

“Tak mau jemput saya duduk?”

“Tak malu,duduklah!”

“Memang tak malu pun.”Dia duduk dihadapanku.Kaca mata yang sedikit jatuh ditolaknya.Hm…Nampak kacak!!

“Awak nak apa?Kenapa datang sini?Rasanya kat sini tak ada wad untuk pesakit mental!”lantang aku berkata.

Dia tersenyum.”Saya datang nak jumpa awak!”Aku membulatkan mata.Asal plak nak jumpa aku?

“Awak nak kenakan saya lagi ker?Ker nak balas dendam?”

“Saya nak jadi pendengar kesedihan awak!

“Peliklah awak ni,dahlah kalau jumpa jer asyik nak gaduh.Ni tetiba nak jadi pendengar kesedihan saya.”

“Audin dah ceritakan semuanya kat saya.Jadi saya dah tahu semuanya.Awak tengah bersedih kan?Saya datang kat sini semta-mata nak ceriakan awak..”

Bulat mataku mendengar kata-katanya.

“Kenapa pula nak buat cam tu?”

“Sebab…..saya kawan awak!

Berkerut keningku.Kawan?Musuh adalah..

“Kita lansung tak pernah kenal,cam ne nak jadi kawan?jumpa pun asyik gaduh.Kawan ker cam tu?”

“Kalau cam tu.jom kenal.Saya Ahmad Hisyam Raffi bin Mohd Zami.Awak?”Dia menghulurkan salam.

“Saya Aima Nasuha bt Syukran.Sorry tak boleh salam.Haram!”

Tersengeh dia memandangku.”Friend?”

Aku mengangguk.”Yup!”

“Saya nak minta maaf pasal hari tu…Kesian awak sampai kotor baju.”Syam berkata.

“Saya pun salah juga.Saya pun nak minta maaf.Sekarang kita 0-0!”

Kami tersenyum.Entah kenapa,beban di fikiranku hilang dan aku tetiba jer lalu nak makan mee goreng ni!!

Sebulan kemudian…

“Aku terima nikahnya Siti Aslia bt Asri dengan mas kahwin RM20 tunai”

“Sah?”tok kadi bertanya.

“Sah…”

Saksi pun dah kata sah…Akhirnya aku dapat papa baru!!Mama bersatu dengan Datuk Marzuki a.k.a papa baru aku.Cam tak percaya tapi nilah reality.Susah juga nak suruh mama setuju,tapi Berjaya juga..Haha..

Hubungan aku dengan mama pun dah bertambah baik.Mama dah boleh terima yang aku memang bukan untuk Audin.Audin hanya citkan Maya.Bak kata mama,tak dapat jadi menantu,jadi anak tiri pun tak per..haha..

Yang syoknya,kenduri meraikan perkahwinan mama,papa dan Audin Maya diadakan serentak.Tapi mama papa tak sandinglah..Hehe,mama cakap nenek kebayan tak molek naik pelamin.Ada pula,mama tu still lagi cantik sebenarnya.Ala tak pe kan,janji deah nikah pun dengan papa..

“Secocokkan Maya dan Audin?”Suara Syam singgah di telingaku..Aku mengangguk…

“Habis awak,bila lagi?”Syam menyoal.

“Awak tu patut kahwin dulu,lagi tua dari saya taw!”

“Awak jelah kahwin dengan saya!

Aku tergelak mendengar kata-kata Syam.Suka sangat gurau cam tu.Dengan Syam??Boleh ker??Tak kot…Hehe,bole juga..Eh,tak lah..Bole!!

Ah…tak payah lah nak serabut pikir.Hidup ni tak seperti yang dirancang kan??Kadang-kadang apa yang kita rancang tak semestinya jadi..Selalu bertentangan..

Nak ramal apa yang akan berlaku antara aku dan Syam,aku memang tak berani.Kalau ada jodoh…huhu…Tengoklah dulu!

There was an error in this gadget