[[QYQA'S]]

Wednesday, December 29, 2010

CHOMELNYA CHENTA 22

Hazrik bermalas-malasan di atas katil bujangnya sambil termenung kearah syiling yang cantik. Satu senyuman terukir tanpa sedar. Dia yakin yang dia tidak silap langsung. Retina matanya masih lagi sihat walafiat untuk menipu dengan apa yang di lihat.

Tadi pagi dia baru turun dari pejabat bangunan majalah ROSE kerana menguruskan hal berkaitan pengiklanan dengan majalah tersebut. Samapai di parker kereta,dia tersentak apabila terpandang sebuah kereta yang amat di kenalinya. Kereta Tengku Rizkin Ajmin. Dan yang pasti,dia tak akan lupa Hana di sisi Rizkin. Walaupun tidak jelas kedengaran apa yang mereka katakan,namun Hazrik yakin bahawa Hana tidak senang apabila Rizkin menyilangkan jari mereka bersama. Apabila Rizkin mengatakan sesuatu,barulah Hana merelakan. Itu pun mukanya masih tak ikhlas.

Hana..bahagia ke dia dengan Rizkin? Gadis sebaik Hana sepatutnya mendapat lelaki yang lebih berganda baiknya dari Rizkin. Dia..sepatutnya kuat untuk menyatakan perasaan kepada Hana tapi berasa terlalu awal ketika Hana masih lagi dalam program bodoh Rizkin-Pilih Hati. Pada fikirannya, Rizkin pasti akan menyingkirkan Hana kerana Hana bukanlah jenis gadis yang Rizkin suka. Malah,mereka tidak sehaluan. Tup-tap tup-tap,mereka hilang dan Tengku Rubiah mengumumkan bahawa Rizkin telah memilih Hana sebagai isteri. Musykil.

Patut ker dia..cuba untuk mendapatkan Hana kembali? Hazrik yakin ada sesuatu yang memaksa Hana dan Rizkin berkahwin. Malahan kemesraan yang Rizkin cuba tunjukkan sewaktu di masjid selepas mereka bernikah hanyalah untuk membuatkan dia cemburu. Ahh..kerana kisah yang lama tu, Rizkin tak pernah nak sebulu dengan dia. Kisah duka...

Ketukan di pintu menyedarkan Hazrik. Muncul Haji Din.

“Jauh termenung?”Haji Din duduk di atas katil. Hazrik cepat bangun dari pembaringannya dengan senyuman.

“Tak ada benda nak buat abah.”dia merenung Haji Din. “Mak Limah kata abah suruh dia kemaskan baju. Abah nak ke mana?”Hazrik menyoal.

“Abah nak ke satu tempat.”

Dahi berkerut. “kemana?”

“Gerik..”

“Gerik?” itu tempat Hana. “Abah nak buat apa ke sana? Ha..tak kanlah abah dah terpikat dengan orang Gerik? Jauh sangat bah.”Hazrik mula senyum. Wah macam seronok apa dapat mak baru. Abah pun segak lagi sebenarnya walaupun umur dah separuh abad.

“Ish tak adalah. Dari abah cari isteri baru,baik cari bakal menantu.”niat nak mengusik.

Hazrik ketawa. “Itu abah jangan risau,Ram boleh cari sendiri. Hm..jadi sebab apa abah nak pergi Gerik?”

“Abah nak cari maklumat pasal adik kamu.”

“Ama dengan Ami ada dekat Gerik? Betul ker? Mana abah tahu?” Hazrik Nampak teruja. Jika betul Ama dan Ami ada di sana,tenanglah hati abahnya jika bertemu semula dengan anak kembarnya tu.

Haji Din menggelengkan kepala.

“Abah tak tahulah Ama dengan Ami ada tak dekat sana tapi seseorang yang abah kenal ada dekat situ. Abah yakin dia boleh bagi malumat yang berguna. Dia tu kenalan rapat arwah ibu kamu.”

Hazrik angguk. terdiam seketika. “Mana abah tahu?”

“Abah upah penyiasat.”

Wajah Hazrik berubah bersalah. “Abah..”tangan sejuk Haji Din diraih. “Ram minta maaf..patutnya Ram yang buat semua ni. Ram dah janji dengan abah tapi sampai sekarang Ram masih lagi tak dapat apa-apa maklumat. Maafkan Ram,bah.”

Haji Din senyum. Sebelah tangannya naik ke kepala Hazrik. Membelai perlahan. “Tak apa nak,abah faham kamu sibuk nak uruskan syarikat tu. Tambah pula kamu baru naik. Abah tak kisah Ram. Tak apa.”dia menyedapkan hati Hazrik.

Hazrik angguk. “Bila abah nak bertolak ke Gerik?”

“Esok.”

“Nak Ram temankan ke?”

“Tak usahlah. Abah pergi dengan Rozman jer. Dia boleh temankan.”

“Kalau abah pergi dengan abang Man,tenang sikit.”Hazrik senyum. Abang Man,pemandu abah memang boleh diharap.

“Bukannya abah budak kecil..”

............................................................................

“Mak Jah nak masak apa petang ni?”aku menjenguk ke dapur. Tak kisahlah berapa kali pun Mak Jah nak halau,aku akan mencemar duli juga turun dapur.

“Ish sibuk betul Puan Muda ni.”aku Cuma ketawa,tahu Mak Jah gurau. “Laksa. Hana suka tak?”

Aku telan air liur. “Laksa Mak Jah? Siapa yang suka makan?”

“Semua pun dalam rumah ni suka makan laksa terutama Rizkin. Suka betul dia dengan laksa. Hana suka tak?” Mak Jah ulang soalan.

Aku geleng. “Hana tak boleh makan laksa.”

“Lah..kenapa? elergi?”kerja Mak Jah terhenti. Dia pandang muka aku.

“Bukan elergi tapi seriau.”

“Seriau?”

“Hurm..waktu Hana umur 10 tahun,memang suka makan laksa. Tapi bila dah terlekat tulang sampai termuntah-muntah,terus Hana tak makan dah laksa sampai sekarang.”muka kelat. Gila aku tak kan lupa peristiwa tuh. Memang aku nyumpah betul yang buat laksa tu. Gilalah sampai aku tercekik. Seriau terus nak makan laksa.

“Biar betul sampai macam tu sekali?”bulat mata Mak Jah.

“Aah..Mak Jah bayanglah dah berapa lama Hana tak makan laksa tu.”

“Habis macam mana ni,cik abang peminat setia laksa.”Mak Jah kenyit mata. Hamboi...

“Bukannya kongsi perut dengan dia.. hana tak kisah jer kalau dia nak makan.”

“Maksud Mak Jah,kenalah belajar masak laksa sebab Rizkin suka.”

“Makan kat kedai sudah..”

Mak Jah dah ketawa. Pak Mat masuk dari pintu dapur.

“Amboi Jah,apa yang seronok tu?”berpeluh-peluh orang tua tu. Dia duduk di atas kerusi. Bergilir-gilir mata memandang aku dan isteri tersayang.

“Hana ni..seriau nak makan laksa sebab pernah tercekik tulang. Ni saya dah masak,tak jamahlah dia.”

Pak Mat senyum. “Lah..apa yang nak diseriau Hana oi. Dalam dunia ni,ada benda yang akan Hana rugi kalau Hana tak buat tau. Salah satu,biar Pak Mat cerita,tak makan laksa yang Mak Jah masak. Memang sedap.”siap angkat ibu jari lagi. Eleh..nak bodek Mak Jah lah tu..

“Tak maulah..”

“Jangan risau,Pak Mat boleh jamin,tak akan tercekik punya.”

Aku sengeh kejap. “Tak apa,Mak Jah buat laksa,Hana buat cucur udang!”

Bila semua dah siap terhidang,semua ahli keluarga berkumpul di meja makan. Hari ni semua pun ada. Selalu Tengku Hasful waktu minum petang tak ada.

“Hana tak makan laksa ker?”

Semua orang pun tengok aku bila nenek Tanya. Aku sengeh 2 saat. “Hana..dah kenyang. Makan cucur pun dah okey.”aku menunjukkan cucur di tangan.

“Sebenarnya dia tak suka makan laksa.”cepat aku kalih ke kanan bila Rizkin bersuara. Eh mana dia tahu? Dia ni.. mesti curi-curi dengar aku sembang tadi. Ni nak saman ni!!

“Kenapa Hana tak suka?”mak mertua pula nak ambil port.

“Tercekik tulang ikan..”chait!!!! Dia jawab lagi. Bukannya kau tu jurucakap aku pun. Tapi aku tetap senyum kat suami ‘terchenta’ ni sebab baik hati tolong jawabkan.

“Kalau Mak Jah masak,tak ada punya nak terlekat tulang. Hana rasalah.”nenek bagi senyuman. Aku balas jer senyuman tu.. nenek..Hana tak maul ah..huhuhuh..

Telefon bimbit Tengku Hasful berbunyi telah mengalihkan perhatian semua orang kepada ayah mertua aku tu. Dia terus bangun menuju ke luar untuk menjawab panggilan telefon tersebut. Apa yang pasti,aku dapat lihat muka tak senang Tengku Mariah.

“Time nak bersama keluarga pun masih nak jawab panggilan telefon. Janda manalah agaknya.”walaupun perlahan suara Tengku Mariah tapi semua kat meja tu pun dapat dengar.

“Panggilan penting tu. Kamu janganlah nak buruk sangka.”nyata nenek cuba nak memujuk hati menantunya.

Betullah firasat aku,hubungan mertua aku ni memang tak baik sangat. Tak mesra. Boleh Nampak. Masing-masing macam nak donno antara satu sama lain. Kenapa? Betul ker ayah mertua aku tu ada perempuan lain? Kalau tengok gaya,memang boleh tahan handsome. Kalau tak mana nak datang wajah handsome Rizkin ni. Eceh...aku nak puji juga. Alahai,buat apa aku nak sibuk pula..

Selesai makan,aku berjalan-jalan di sekitar taman villa ni. Cantik sungguh. Pandai Pak Mat jaga. Semua ni pun cantik sebab Tengku Mariah suka nak kumpul tumbuh-tumbuhan yang cantik-cantik juga.

Aku Nampak Pak Mat tengah nak cangkul tanah. Mungkin nak tanam tanaman baru sebab aku Nampak anak pokok kat tepi tu. Jangan nak Tanya spesis apa sebab aku pun tahu. Sebab tu aku tak ambil Pertaniah untuk KH waktu dulu walaupun majority budak perempuan pilih tu. Entah apa-apa. Ambil Ekonomi Rumahtangga kan bagus. Boleh kahwin cepat macam aku.

“Pak Mat!!!”

“Hana!!”Pak Mat dah urut dada. “Terkejut Pak Mat tau. Duduklah kat kerusi tu. “Pak Mat menjuihkan bibirnya.

Aku geleng nakal. “Nak tolong cangkul.”

“Jangan nak mengada. Duduk sana sudah.” Pak Mat buat-buat tak peduli. Aku buat muka merajuk. Nak tolong cangkul pun tak boleh ker.

Akhirnya,aku pun duduk juga atas kerusi. Tak sangka,baru 5 saat aku labuhkan punggung atas kerusi ni,Rizkin pun datang nak menyemak. Yang tak syok,Pak Mat boleh pula nak buat-buat haus masuk dapur,tinggalkan kerja mencangkul dia. Report kang baru tahu.

“Apa tengok-tengok?”kasi jeling sikit.

“Bukan dosa pun.”

Aku senyum sinis. “Tahu pula dosa pahala ye.”peluk tubuh bajet kerek gila.

“Dah fikir ker?”

Aku paling kiri. “Fikir apa?”dah berkerut 14 tingkat.

“Nak berbulan madu dekat mana?”

“Uh?..bu..lan..ma..du..??”

“ye..ki..ta..ber..du..a..”kenyit mata.

“Blah!!!!!”

*ingat nak tulis time depa gi honeymoon tapi tak pandai nak buat lah.. Nak cari tempat pun tak tau.. hehehe..any suggestion??? =)

*tengs 4 reading n bg komen..

*OH YA..BLOG NI ADA TWIN POST..KOMEN KAT POST YG SECOND YA..KALAU KOMEN KAT POST FIRST,KOMEN TAK AKAN KELUAR..=)

19 comments:

aFaiSh said...

waaa
comei comei comei!!~ ^.^

qyqa said...

afaish..tengss..=)

arisa iwahashi said...

xsabar nak c0ment~~ thanks 4 new n3..
hehe...nampaknya qyqa menunaikan janji update slalu CC ye...^_<

gud luck...

qyqa said...

arisa..same2..=)
yup!!!!!!hehehehe

gud luck 4 u too..hehehe

Fatihah said...

salam..qyqa wat la kat luar negara ke..hee wat kat paris ekekekek

klu dlm negara wat kat tepi pantai hee...

cpy2 update ye..akk sntiasa tgg

qyqa said...

fatihah..
hehehe..nak wat cam tu tp qyqa cam x pandai nak imagine..
hehehehe..tengs kak...=)

keSENGALan teserlah.. said...

hoii..
kau buat dorang honeymoon kat tempat yg kau pernah pergi lah..1
senang sikit nk imagine..
kau pernah g langkawi?tulis pasal langkawi.kalau pernah g tioman,tulis pasal tioman..
asal tmpt tu kau pernah pergi..okee jee..sng kau nak karang2 masyuk2..

hahaha..

eh eh.aku tak suka hazrik lahh.!
tah2 si hana ni adik hazrik takk??
hurrrmm..*smbil pgg dagu*

apsal kisah rizkin n hana sikit je ni moyang??
nak lagi nak lagi..

hambekk,,panjang komen aku.
HAHAHAHA

qyqa said...

hooooiiii...
betul gak tu tapi tempat2 yg aku pernah pergi x romantiklah..wakakaka..

aku suka jer hazrik tu..hahaha..
ha..mungkinkah kemungkinan yg ang bagi tuh btul?????
waa..menarik menarik..hehehehe

aku kena bg tumpuan juga kat watak lain..kalau tak aku lupa..ni pun aku dah lupa,kena buat nota pula..huhuhu

ha hambekkk..
aku pon nak bls pnjg gak..hehehe

keSENGALan teserlah.. said...

sebok je nak balas panjang2..
gedeekk..!

hahaa..tmpt tak romantik,kau buatla kasi romantik.
eleeh..sedangkan bawah pokok rambutan pun boleh jadi romantik..bahahahahhahah..

wat nota??kau ingat ni BIOLogy ke apee???
=P

kau jangan buat panjang2 pasal si hazrik tu haa..pasal watak lain ak tak kisah..tp hazrik ak macam kisah..HAHHAAH

qyqa said...

suka hatilah..haha

wah...btol gak kan..hahaha..bwh pokok rambutan ek..
ok nanti aku try membayangkan adegan industan oh..

sbb aku rindu BIOLogy la aku wat cam ni..amacam..berdedikasi tak aku ni???aku kan moyang...cepat lupa..haha

ahhh...x kira!!!!haha

keSENGALan teserlah.. said...

haaaa..sila lah menghindustankan hana n rizkin tu haaa..aku tungguh..hahhaa..

cetsss..dedikasi konon..pigidah 'puteri qyqa'
ohh..akhirnyee kau mengaku kau moyang..yeayyy..!

kira kira

qyqa said...

okeyh..wait ha..

jeles ckap ah..haha
weh saper puteri qyqa tuh???hahaha..cam ner ang bole jumpa ha???da add ka..
yelah..aku moyang..haha

keSENGALan teserlah.. said...

weekk..
puteri konon..hahahaha..
aku kan hebat..tu blh jumpe tu..
nk add ke haa?
takut la nak ad..
'PUTERI' sangat..

aqilah said...

andaian akak kan,.........hana adik pada hazrik????/!!!!!! betul tak, qyqa????????????

qyqa said...

zatie..
aku puteri tapi aku x sombonk punya..
gerik mali banyak mesra ooo..haha
ok aku ngaku la ang hebat..sonok x???hehe

aqilah..
akak..mungkinkah???hehehe
akak kan org bpengalaman..agk2 kalau nak tlis pasal honeymoon ni nak selit pa ek???hehe

Maryam Kamal said...

BULAN MADU ?!

haha. ak mcm da bleh smell apa yg ang nak buat time scene uh. hahah

mst GEMPAK !

naklaginaklaginaklagi..

qyqa,
ak da balas komen ang pasal kod mp3 kat belog ak uh. sila rujuk sana. :D

qyqa said...

yeah!!!

wah da bole nak duge2 plak eh..hahah

yam,
aku da baca n da bls juga..tengs dear..=)

sakurahanae said...

salam, qyqa, leganya tengs sbb dah post entry baru.....hope u do great for the last exam...

nak share idea....qyqa kata kan tmpt2 yg qyqa pegi sume x syok n romantic kan??? so do rizkin...dia kan jenis a pack full of suprise?? so create la story dia pegi tmpt2 yg x syok n happening tu just to see muke hana makin comey sbb marahkan dia.. nice what? lain dari yg lain n x cliche mcm cite2 len yang suke indah2 jer....

hope it give's more option n lots of idea to you

(x sabo nunggu kisah lanjut nye)

qyqa said...

SAKURAHANAE...

salam..huh qyqa pon lega juga..=)
amin..harap qyqa memg da bt bes..

ecececece..suka cadangan tuh.. qyqa memg tgah dok penin nih..hehehe
tengs...=)

There was an error in this gadget