[[QYQA'S]]

Saturday, April 16, 2011

Stand By Me 4

Adi baring sambil matanya meliar memandang syiling bilik. Tersengeh-sengeh seorang diri. Ani, rakan sebilik Cuma memerhati. Apa pelik sangat si Adi ni?

Bantal dibaling. Tepat kena muka Adi.

“Weh, apasal ni?” Adi dah pegang bantal tu. Siap sedia nak baling pada Ani yang duduk di katil setentang dengannya.

Ani sengeh. “Aku nak make sure yang kau tu sewel lagi. Dari tadi sengeh sensorang. Makroh kot.”

Pap! Tepat betul kena muka Ani. Adi tetap juga baling bantal tu.

“Bagi salam boleh, nak baling bantal pula. Saman kang baru tau.” Adi dah tayang penumbuk. Ani bantai gelak kuat-kuat. Walaupun baru jer duduk sebilik dengan si Adi ni, tapi dah boleh sekepala.

Adi Cuma geleng kepala.

“Kau dengan Izham apa cerita?” Ani menutup novel yang dibacanya. Berjalan ke katil Adi dan duduk di sebelah Adi. Buat muka comel nak minta jawapan.

“Cerita apa pula?”

Ani lagi tambah sengeh. “Kau jangan tak tahu, sekarang korang dah jadi hot issue tau. Semua orang agak korang ni couple. Dulu selalu gaduh, sekarang kemain sweet gila.”

“Aku dengan dia member jer kot.”

“Memberlah sangat...” Ani mengejek. “Kau tu jangan jual mahal sangat. Izham tu memang suka dekat kau.”

“Eh..mana kau tahu? Macamlah boleh scan hati orang.”

“Orang buta pun boleh nampaklah Adi oi. Memang Nampak sangat dia suka kat kau. Kau ingat tak minggu lepas kau tak datang kuliah sebab demam? Macam cacing kepanasan dia. Beria suruh aku paksa kau pergi klinik.”Ani bersungguh-sungguh.

“Alah.. itu jer pon.”

“Banyak lagilah. Aku malas nak cakap. Kau fikirlah sendiri. Dan kau pun.. Nampak sangat yang kau pun suka dia.”

“Eh..mana ada.” Adi berdalih.

“Ada! Kalau tak kenapa kau pakai jer gelang RM 5 yang dia beli kat pasar malam tu? Setahu aku, kau bukan suka nak pakai aksesori segala bagai ni. Pula tu gelang murah.” Kata-kata Ani membuatkan Adi macam dah masuk dalam perangkap.

“Dah dia beli....” Adi memandang gelang ditangannya. Memang gelang pasar malam pun. Izham belikan ketika mereka sama-sama keluar berjalan di pasar malam.

“Sebab bermakna kan?” Ani memasang soalan perangkap.

“Kau baik jadi kaunselor cinta jer!” Adi menampar bahu Ani.

Ani memegang bahunya. Bisa betul tangan minah ni. “Tempoh sebulan tu dah nak tamat kan?”

Adi mencongak. Aah... lusa. Lusa dah nak habis.

“Jujur aku cakap, dalam tempoh sebulan korang cuba nak get along, aku boleh Nampak yang kau happy sangat. Korang Nampak sesuai and caring satu sama lain. Korang sesuai sangat!”

Adi Cuma sengeh. Memang dalam tempoh sebulan ni, Adi rasa hati memang sentiasa mekar. Seronok. Tak dinafikan yang Izham berani nak ucap kata-kata yang manis, tapi Adi langsung tak pernah membalas. Cuma tersenyum atau alih ke topic lain.

Jujur, ada rasa cinta pada Izham. Tapi Adi rasa ragu-ragu. Entah.. payah nak cakap. Cuma Adi rasa, yang dia masih lagi tak kenal Izham sepenuhnya. Adi dapat rasa yang jejaka itu benar-benar ikhlas, tapi Adi tak mahu nak gelojoh.

“Hoi! Dengar tak aku cakap ni?” Ani menyergah.

“Dengar.....”

“Berangan jer kau ni.”

“Ani.. kau rasa.. aku dengan dia.. sesuai ker. Yelah, kau tengoklah aku ni, kasar. Macam laki. Selalu sangat kalau aku pergi tandas awam, ada jer yang cakap aku salah masuk tandas. Aku ni tak feminin langsung. Tapi...kenapa dia nak suka aku?”teragak-agak Adi bertanya.

Ani menyengeh. “Ini kes tak ada keyakinan rupanya.” Ani menggenggam tangan Adi. “Kau cantik Adi. Kau ada sesuatu yang Izham Nampak. Pada Izham kau cantik. Mungkin kau boleh berubah jadi perempuan betul-betul nanti. Ingat.... fitrah tak boleh dilawan.” Ani memberi keyakinan.

“Kau suka dia kan?” kali ni, Ani dah tepuk tangan.

Adi tersipu-sipu. Malulah pulak.

“Hahaha.. blushing gila muka. Adi.. Adi..”

..........................................................

Adi betul-betul hilang tumpuan. Suara lecture dihadapan langsung tak menarik minat dan perhatiannya. Dia betul-betul resah.

Dari semalam, Izham langsung tak menelefon. Mesej pon tidak. Berkali-kali Adi cuba menelefon, tapi tak diangkat. Adi resah sendiri. Gaya macam kucing nak beranak.

“Adi.. kau kenapa?” Ani berbisik perlahan. Pelik betul Adi ni.

Adi Cuma geleng kepala.

“Kau tolong aku boleh tak?” Adi bertanya kepada Ani bila mereka berjalan keluar dari dewan kuliah.

“Apa?” Ani bertanya. Sambil tu, sibuk dia membetulkan tali beg yang dah bersilang.

“Tanya kejap dekat Rahim, kenapa Izham tak datang.”

“Eh, apasal pula aku? Kau yang nak tahu, tanyalah sendiri. “ Ani sengeh. Dah agak dah, memang Adi macam kucing nak beranak tadi sebab Izham tak datang.

“Aku.. malulah.”

Pecah ketawa Ani. “Sejak bila kau malu pula ni?” Ani dah geleng kepala. “Jom!” Ani tarik tangan Adi berjalan kea rah Rahim yang sedang berjalan menuju ke kafe.

“Rahim!”

Rahim berpaling bila suara Ani memanggil.

“Apa?” langkahnya mati.

“Ni.. Adi nak tanya kau soalan penting. Kalau kau tak jawab, mau dia nak mati kot.”

Pap! Cepat bahu Ani ditampar bila sesedap oren jer menokok tambah.

Rahim sengeh. “Izham?” angkat kening.

“Yup!” Ani tolong jawab.

“Aku pun tak tahu kenapa dia tak datang. Tak try call?”

Adi angguk. “Banyak kali. Tapi di tak angkat.”

“Macam ni, kau pergi jer rumah dia.”

“Kau gila?”

“Ish.. dia tinggal dengan parents dia. Kau jangan risau. Tak ada yang kena tangkap lenjun punya.” Rahim memberi keyakinan.

“Ha.. okey apa Adi. Bagi alamat weh.”

.............................................................................

Adi keluar dari Myvi. Matanya beralih dari kertas ditangan ke rumah banglo 2 tingkat di hadapannya. Berkali-kali dia buat begitu. Mak aih... besar betul rumah mamat ni. Okey rumah parents dia.

Loceng ditekan.

Agak lama, muncul seorang lelaki tua. Siapa ni?

“Cik cari siapa?”

“Err.. saya datang nak cari Izham. Dia.. betulkan ni rumah dia?” teragak-agak Adi bertanya. Mana tahu Rahim nak pedajal aku.

“Oh.. iya iya. Cik ini siapa?” Pak cik itu bertanya.

“Saya.. Adi. Adira. Kawan dia.”

“Oh! Cik Adira!” gaya Pak Cik ni macam teruja. Eh mari masuk! Pintu pagar automatic itu terbuka sendiri.

Adi pelik. Gaya pak cik ni macamlah dah kenal aku.

Adi mengikut pak cik tersebut masuk ke dalam rumah. Terpegun Adi sebaik saja melangkah masuk ke dalam rumah tersebut. Gila cantik! Semua Nampak macam mahal dan eksklusif gitu. Mak bapak Izham ni kerja apa agaknya?

“Nah.. OH Nah..”

“Iya Bang Man oiii.”

Keluar seorang wanita pertengahan 40-an dari dapur.

“Ini Cik Adira datang. Nak jumpa Am.”

Muka wanita yang dipanggil Nah itu berubah ceria. “Cik Adira..”

“Err.. panggil saya Adi jer.” Adi cepat memotong. Pelik sangat orang panggil formal macam tu. Macam kat pejabat pula.

“Ha... mari.. Am ada kat atas tu.” Mak Nah menarik tangan Adi menaiki tangga. Adi Cuma menurut. Macam robot. Otak macam terpukau. Bendul mungkin.

Bila Mak Nah nak buka pintu, cepat-cepat Adi haling. “Err mak cik, tak sesuai pula saya masuk bilik Am. Saya tunggu bawah jer.” Takkan nak masuk bilik anak teruna orang. Gila apa?

“Eh.. ini bukan bilik Am.”

“Huh? Dah tu?”

“Bilik Puan Lina.”

Puan Lina?

Belum sempat Adi nak tanya, Mak Nah dah buka pintu bilik. Cepat ditariknya tangan Adi.

Mata Adi meliar. Ini... macam bilik pejabatlah pula. Dia masih lagi berdiri di belakang Mak Nah memerhatikan seluruh kawasan bilik.

“Puan, Cik Adira dah sampai.”

Adi menjenguk ke depan. Nampak seorang wanita yang Nampak muda dari Mak Nah sedang membaca buku sambil kaki menyilang. Cantik berkebaya. Apakah? Dalam rumah macam ni pun nak pakai cantik-cantik gitu gaya nak masuk ratu kebaya? Pitam kejap.

“Adira... sila duduk.”

Adi teragak-agak. Nak pandang Mak Nah tapi dah hilang pula. Cepat betul tindak balas. Perlahan-lahan, Adi berjalan mendekati sofa yang setentang dengan tempat duduk Puan Lina. Senyum. Pelik.

“Pertama, bila jumpa orang yang lebih tua, kena salam dulu.” Puan Lina meletakkan buku bacaannya ke atas meja. Membetulkan kaca matanya.

Adi tersentak. Ish... lupa pula. Cepat dia bangun dan menyalami Puan Lina.

“Datang nak jumpa Am kan?”

Adi angguk. orang dalam rumah ni macam tahu-tahu jer dia nak datang. Ada Bluetooth ke?

“Mak cik ni... mak Izham ker?”

Puan Lina angguk. “Saya mama Am. Dan mungkin juga bakal mak mertua kamu.”

Hampir tersedak Adi bila mendengar ayat Puan Lina. Bakal mertua? Peh.. jauhnya fikir. Tapi, gaya dia macam tak berkenan jer dengan aku. Dari tadi mata dah gaya yoyo atas bawah atas bawah.

“Saya kawan Am jer.”

“Kenapa datang?”

“Am... saya Cuma nak tahu kenapa dia tak datang kuliah.” Jujur Adi menjawab.

“Kan normal kalau Am tak datang kuliah?”

“Memang.. tapi sejak akhir-akhir ni dia selalu datang kuliah. Dah tak ponteng kuliah macam dulu.”

Puan Lina tersenyum. “Dia demam. Ada dalam bilik. Berehat.”

“Demam? Teruk ker?” cepat Adi bertanya. Takut la kalau kena demam tapioca pula.

“Untung betul Am ada kawan yang baik macam kamu ni. Dari semalam telefon. Mesej. Risau punya pasal, sampai datang sini. Memang Am bertuah.”

Adi gigit bibir bawah. Tak tahu nak tafsirkan kata-kata Puan Lina sebagai pujian atau sindiran.

Perlahan-lahan Adi bangkit. “Kalau macam tu, saya nak balik dululah. Saya dah tahu keadaan Am. Demam jer. Saya... nak balik dulu.”

“Adira.”

Langkah Adi mati. Tapi tak berpaling menghadap Puan Lina.

“Kamu tahu kan yang Izham sukakan kamu.”

Adi diam. Perlahan-lahan dia berpaling menghadap Puan Lina.

“Kamu sukakan dia atau tidak?” Puan Lina bangkit dan menghampiri Adi. Kedua telapak tangannya mendarat di bahu Adi. “Adira. Mak cik akui, mak cik tak berkenan dengan kamu. Tapi Am sukakan kamu. Banyak perubahan Am sejak akhir-akhir ni. Mak cik pelik. Bila mak cik tahu dia berkawan dengan kamu, mak susah hati. Tapi bila fikir perubahan yang berlaku pada Am, mak cik percaya dia untuk kamu.”

Adi terdiam. Tak tahu nak cakap apa. “Maksud mak cik?”

“Am ada cakap pasal percubaan sebulan kamu berdua. Hari ni hari last kan? Mak cik nak dengar dari mulut kamu sendiri, samada kamu sukakan dia atau tak? Lebih tepat, samada kamu cintakan dia atau tak.”

Adi geleng kepala perlahan-lahan. “Saya tak tahu mak cik. Saya Cuma rasa yang saya jauh sangat berbeza dengan Izham.”

“Adira.. ini bukan zaman Bawang Putih Bawang Merah. Mak cik restu kamu berdua.” Puan Lina bersungguh.

Mata Adi bulat. Biar betul mama Am ni. Aku tak cakap apa pun lagi.

“Mak cik... saya tak Nampak macam perempuan pun. Mak cik nak terima saya?”

“Sekarang soalannya... kamu cintakan dia atau tak? Itu dulu.”

Adi tunduk memandang lantai. Macam pelik jer nak mengaku rasa cinta depan mak pihak lelaki. Ini stail zaman Anuar Zain pulak kot.

“Dia... cintakan saya ker?”

Mata Adi memandang wajah Puan Lina.

Puan Lina senyum. Matanya memandang ke arah pintu yang di belakang Adi.

“Aku cintakan kau....”

Adi kaget. Suara dari belakang memang sangat-sangat dia kenal. Adi berpaling ke belakang...... Nampak wajah pucat Izham yang duduk berdiri di muka pintu.

“Adi... aku boleh terima kau seadanya. Aku boleh terima macam mana kau sebab diri kau yang aku cinta. Yang aku tahu, aku cintakan kau.”

Izham menghampiri Adi. “Depan mama aku, aku nak tanya kau... kau cintakan aku atau tak? Kau terima aku atau tak?”

Adi memandang anak mata Izham. Ada ketulusan di situ. Ada rasa cinta dalam hati, tapi rasa yakin sangat-sangat sikit. Adi takut kalau kecewa.

Jangan bilang tidak,

Bila kita belum mencuba,

Siapa yang tahu akan sama,

Hatimu dan juga hatiku,

Ramai yang bercinta,

Bertahun-tahun putus juga,

Ku harapkan benar dirimu,

Walaupun singkat pendekatan,

Jangan bilang tidak.......

Lirik lagu Jangan Bilang Tidak nyanyian Raffi Ahmad dan Ayu Sita seolah-olah berkumandang dalam kepala Adi. Ya... kenapa tak cuba kan...

“Adi,will you stand by me?” Izham bertanya. Senyuman Puan Lina di belakang Adi memberikan semangat.

Adi tarik nafas dalam. Perlahan-lahan dihembusnya. “I will.”

............................................................

Selepas 4 tahun...

Majlis resepsi Adi dan Izham sangat-sangat meriah. Semua tetamu yang hadir memberikan pujian dan doa kepada para pengantin. Adi dan Izham Nampak sangat-sangat secocok duduk bersebelahan tersipu-sipu malu.

Aisya walaupun sedang mengandung 2 bulan, tetap juga nak jadi pengapit Adi. Demi kawan baiknya yang satu ni. Aisya bersyukur, akhirnya kisah percintaan Adi dan Izham bersambung ke jinjang pelamin. Harap Izham dapat membahagiakan Adi dan membimbing Adi ke jalan yang lurus.

Aisya juga sangat-sangat gembira bila Adi meluahkan hasrat untuk bertudung setahun yang lalu. Adi memang Nampak manis bila bertudung. Tiada lagi imej kasar. Betul-betul seperti perempuan melayu terakhir.

Says, Alhamdulillah.

Dan dia pun... bahagia dengan Saufi. Kalau tak bahagia, tak adanya anak keluar setiap tahun. Penat tu memang penat. Tapi dah rezeki Allah bagi. Lepas ni, nak minta cuti daripada Saufi. Nak tutup kilang kejap. Agak-agak, Saufi bagi tak?

Senyum.

~THE END~

5 comments:

itu_aku +_^zue said...

alalaala..
nk scene romantic ad and iz..
wat la special n3

Cik Lawyer said...

Qyqaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!

sedih kot dah abes... adehhh. parah betull.. haha

ehh.. ada scene Adi nak saman Ani tadi, aku terasa tau!
rasa macam kena sindir je..
maklumla, bakal lawyer kan..

ang jangan memain ngan aku.. saman kang!!! :D

mwahahaha..

congrates darling.. u finished it! :)

NEXT!! :D

keSENGALan teserlah.. said...

woii. ape habis lagu ni?
baby izham n adira mana??
si aisyah n saufi lak over anak tiap tahun. hahaa.

spesel spesel. btw, ini comel !

Cekgu TESL said...

:)

weh3.. sejak bila ada button like ni? hermmm.. I loike! ;) ;) ;)

Ika Ashari said...

nape takde tulisan bila baca ngan mobilephone?

There was an error in this gadget