[[QYQA'S]]

Saturday, January 29, 2011

CHOMELNYA CHENTA 25

Aku dan Rizkin duduk sambil memerhatikan Ajim,Musan dan Malim bermandi-manda. Nampak sangat gembira. Idea nak datang ke Lawin ni datang dari Musan. Katanya dah lama sangat tak datang Lawin. Rizkin pun setuju. Aku ikut saja. Odah dengan Isya pula tak mahu ikut.

“Nak makan ker nasi lemak?”aku bertanya pada Rizkin yang ralit memerhatikan Malim dibuli oleh kedua sahabatnya.

Rizkin menggeleng. “Aku kenyang lagi. Tadi berapa banyak aku tambah.”Rizkin menolak. Memang tadi sampai 2 pinggan dia makan. Kalau nasi lemak yang mak masak,memang tak ada siapa yang boleh nak lawan.

Memandangkan Rizkin menolak,aku makin seorang. “Awak rasa antara tiga-tiga budak tu,mana yang paling handsome?”aku melontarkan soalan dengan mulut yang penuh.

“Kenapa tanya soalan tu?”dia memandangku. Aku Cuma sengeh. “Kalau handsome,Ajim agaknya sebab dia macam kemas. Musan pula muka manis sangat. Ha...Malim ni,comel!!!”teruja Rizkin menjawab. Memang betul apa yang dia cakap tu. “Tapi aku rasa kalau Malim ni dah matang,dia akan lebih handsome dari Ajim. Unfortunately,tak boleh nak challenge aku!”wah...ayat sikit punya megah diri. Gua dah kembang semangkuk.

“Saya ingat awak tak suka budak-budak. Tapi Nampak macam awak mudah pula mesra dengan budak-budak tu.”

“Aku suka budak. Tapi payah juga nak tunjuk perasaan. Mungkin sebab aku tak ada adik.”perlahan Rizkin menjawab.

“Kalau macam tu,kenalah cepat ada anak......”kata-kataku mati disitu. Apa yang aku merepek ni? Hana kau ni memanglah!

Rizkin sengeh lebar. “Apa? Anak ? good idea!”dia mendekatkan wajahnya. “Sayang dah bersedia ker? Abang anytime!”muka Rizkin nakal tak hengat.

Muka aku panas dah. Pura-pura makan dengan tekun dan memerhatikan budak bertiga tu mandi. Dan mata Rizkin tak lepas-lepas lagi memandang aku.

“Suaplah abang sikit sayang.. abang lapar...”merengek tiba-tiba. Dia ni kenapa pula? Berdrama tak tentu pasal. Aku dah tak senang hati. Jantung pula suka-suka jer nak pam laju-laju. Takut sangat badan tak cukup oksigen!

“Makanlah sendiri. Tu...sikit punya banyak.”aku memuncungkan bibir menunjuk pada bekalan makanan.

“Abang nak bermanja pun tak boleh. Alah sayang...suaplah...”masih nada merengek. Buat muka seposen. Dia ni. Sebab malas nak layan,aku pun suapkan je. Aku pernah dengarlah cikgu aku cakap,kalau nak anak dengar cakap kena bagi makan pakai tangan. Insyaallah anak tak akan degil. Ha...kalau suap suami macam ni,boleh kira ker?

“Amboi. Romantiknya kak!”suara Musan kedengaran. Dia sengeh sambil berjalan kearah kami. “Kami ni budak bawah umur.”dia duduk di sebelah ku.

“Nak juga ker? Akak boleh suapkan.”aku tak mahu mengalah.

“Eh musan jangan kacau daunlah. Pergi sana. Ni bini abang tau. Mana boleh duduk sebelah.”Rizkin menepuk bahu Musan dari belakangku. Kemudian dengan selamba,Rizkin memaut bahuku.

“Ala,Abang Rizkin ni kedekutlah.”Musan pura-pura merajuk.

“Weh Musan hang tak payah kacau daunlah!”terdengar suara Ajim memekik. “Atin sorang dahlah. Mari mandi sini.”Gelak tawa Ajim disambut Malim. Musan yang geram terus menuju kea rah mereka dan membalas dendam. Kecoh jadinya bila Ajim dan Malim berpakat membalas serangan air Musan.

“Dah turunkan tangan awak.”

Tangan turun. “Blushing muka.”dia tersengeh lagi. “Aku ada sebab tau buat macam ni.”

“Kenapa?”perasaan ingin tahu menguasai. Entah-entah sebab tadi budak-budak tu ada tanya kenapa kami berdua cakap macam kawan. Rizkin terguna kau,aku di depan mereka.

“Gatal.”ketawa dia pecah. Dan aku...tahan rasa sengal dalam hati.

Selepas hampir sejam setengah kami di Lawin,terus berkemas untuk pulang. Bekalan nasi lemak juga habis licin. Malim yang makan paling banyak. Memang tak padan dengan badan kecil.

“Atin tu awek hang eh Musan?”aku menyoal bila kereta dah bergerak.

“Mana ada!”Musan cepat jawab.

“Bertepuk sebelah tangan kak. Atin tu sekelas dengan Odah.”Ajim baik hati menjawab. Musan yang tak puas hati,bagi tamparan dekat bahu Ajim. Ajim tak balas,tapi gelak dengan kuat. Aku tersengeh.

“Dia cantik eh?”aku masih lagi nak menggiat.

“Entah.”Musan angkat bahu. Ajim tersengeh tak tahan. Mungkin takut nak jawab nanti kena tampar lagi.

Kemudian kami masing-masing terdiam. Yang kedengaran Cuma suara radio. Bila aku menoleh ke belakang balik,Nampak Malim dah tertidur. Ajim dan Musan masing-masing memandang ke luar tingkap. Penat bermain mungkin.

...........................................................................

Aku berjalan beriringan bersama-sama Rizkin menuju ke rumah. Kami baru saja usai solat Isyak. Waktu perjalanan pergi ke masjid tadi,Pak Ngah turut bersama. Tapi sekarang hanya tinggal kami berdua apabila Pak Ngah mahu berbual-bual sebentar dengan AJK masjid. Kata Pak Ngah,masjid sekarang seolah-olah tempat eksklusif untuk warga emas sahaja kerana jarang benar mahu melihat belia-belia muda untuk bersolat di masjid. Kalau kanak-kanak tu,ramai juga. Budak-budak remaja pula lebih suka melepak di tepi-tepi jalan sehingga maghrib menjelma.

“Takut ker?”Rizkin tiba-tiba bersuara.

Aku angkat kening memandang Rizkin. Jalan yang diterangi dengan lampu jalan membolehkan aku melihat wajahnya. “Cakap terbalik eh? Jangan risau...waktu-waktu macam ni selamat lagi.”aku sengeh.

“Kalau aku takut,kau nak buat apa?”dia menyoal.

Aku mengerutkan dahi tanda berfikir. Kalau dia takut,aku nak buat apa? “Mana pernah saya tengok hero dalam cerita Korea penakut. Selalu heroin tu takut,hero akan lindung.”aku membetulkan kain telekung di tangan kanan.

“Ceh,itu Korea. Lakonan semata-mata. Tak faham aku apasal muka diorang jambu ya amat. Boleh cakap macam perempuan dah.”dia sedap mengutuk.

“Cakap jer awak jealous sebab tak handsome macam diorang kan?”aku memprovok. Betullah cakap Rizkin,mamat-mamat Korea memang muka jambu habisan. Kalah kulit aku ni. Tapi yang pasti salah satu factor mungkin cuaca agaknya.

“Tolonglah. Aku ni berjuta macho dan handsome dari diorang. Tambah pakwe kesukaan kau tu. Ha..apa nama? Lee Hoki? Badminton? Golf?”Rizkin ketawa. Amboi sedap-sedap jer perleceh nama pakwe kesukaan aku tu.

“Lee Hong Ki!!!”satu cubitan hinggap di lengannya. Oppsss..refleks yang agak.....luar biasa?

“Eh..kau cubit aku ni...”dia tersengeh. “Rasa macam loving pula.”

“Ha...memang loving pun kan? Bolehlah cubit banyak-banyak. Dia ketawa terus. Tak ada nak tapis-tapis. Dia ni,aku rasa macam romantic juga. Romantic dengan cara mengusik. Okey udahlah tu,melebih-lebih pula.

Bila kami sampai,mak sedang menyulam lengan baju kurung sambil menonton televisyen. Aku mendekati mak bila selesai menyalin pakaian.

“Baju siapa mak sulam tu?”aku duduk di sebelah mak. Memegang kain baju kurung tersebut. Cantik.

“Baju cikgu sekolah. Dia minta tolong mak jahitkan. Lepas habis sulam ni,siaplah.”mak menjawab.

“Kan mak dah lama tak ambil upah menjahit?”betullah. seingat aku,dah setahun lebih juga mak pencen menjahit. Penat kata mak. Aku boleh jugalah menjahit baju kurung tapi tak cekap sangat. Nak menyulam pun aku tak pandai lagi.

“Sajalah mak jahitkan. Dah dia minta tolong. Baik cikgu tu. Manis jer orangnya. Kalau jumpa mak dekat pasar,selalu sangat dia tumpangkan. Semua mak cik-mak cik berkenan nak buat menantu.”mak memuji.

“Mana lagi manis? Hana ker cikgu tu?”aku merangkul lengan mak dan melentukkan kepala di bahu mak. Lama betul tak bermanja.

“Amboi dah kahwin pun nak bermanja dengan mak? Nanti Rizkin cemburu pula. Kenalah Hana pujuk dia.”mak mengusik. Tangan mak naik membelai rambut pendekku.

“Takkan dengan mak pun nak cemburu.”aku tersengeh. “Dah lama ni tak urut mak. Nak Hana urutkan?”aku mengangkat kepala dan memandang mak.

“Urutkan tangan mak ni. Lenguh dah.”mak menghulurkan tangan kanannya. Aku mengurut perlahan. Bukan betul-betul urut pun. Sekadar nak bermanja.

“Untungnya mak. Hana tak pernah urut saya pun.”Rizkin tiba-tiba muncul. Dia tersengeh dan duduk di sebelahku. Aku duduk di antara mak dan Rizkin.

“Lah...kenapa tak suruh?”

“Takkan nak paksa orang. Sedihlah macam ni.”buat suara berjauh hati. Aku dah cebik. Uh..suka kacau daun betul.

“Ha..kan betul mak cakap. Rizkin cemburu.”mak mengusikku. Urutanku terhenti.

“Orang muda mana boleh urut. Nanti cepat tua.”aku menjawab. “Nanti kalau jatuh pokok baru boleh urut.”aku sengeh.

“Ish budak bertuah ni. Doa suami macam tu pula.”mak menepuk pahaku perlahan. Tahu yang aku sekadar bergurau.

Bila jam dah pukul 11 malam,mak dah nak masuk tidur. Tinggal aku berdua dengan Rizkin di ruang tamu. Mata aku memang dekat TV tapi akal dan fikiran aku melayang jauh.

“Nanti kalau nenek tanya pasal honeymoon ni,saya takut tak boleh nak jawab.”aku bersuara. Pandangan Rizkin beralih dari muka Rozita Che Wan ke mukaku.

“Maksud?”

“Selalu pergi honeymoon mesti ada tangkap-tangkap gambar. Beli barang-barang. Kita?”aku melontarkan persoalan. Betulkan,orang pergi honeymoon mesti nak abadikan kenangan.

“Tak payah risaulah. Nenek tak complicated sangat. Aku tau nak buat apa.”dia bangun. “Aku nak tidur dulu. Nak join?”dia menghulurkan tangan.

Aku dah garu kepala. “Tak. Nak tengok drama ni dulu.”gila apa dia. Apasal dia macam lain eh? Aku tak tahu apa,tapi dia memang lain.

Bila aku rasa yang Rizkin dah tidur,barulah aku masuk bilik. Aku menjeling kea rah Rizkin. Dah nyenyak pun tidur. Memanglah nyenyak kalau sejuk macam ni. Perlahan-lahan aku menuju ke almari dan mengambil toto. Toto ni aku ambil diam-diam dari bilik mak petang tadi.

Aku bentangkan toto dan baring. Tiba-tiba teringatkan perjanjian perkahwinan kami. Setahun. Bukan tempoh yang lama. Aku rasa kalau antara kami bijak menjaga hati,tak akan ada yang terluka bila dah sampai masa yang kami perlu berpisah.

Hampir sebulan kami menikah,aku dapat rasakan yang dia ada berubah. Cakap pun tak ada nak tengking-tengking. Cuma kalau bab menjengkilkan tu memang juara. Dan Rizkin...semacam mesra. Bukan sekali dua tapi berkali-kali. Berlakon mungkin?

Ah...apa yang aku peningkan sangat ni. Tidurlah!!!!

..............................................................

“Banyak ke buah dekat dusun atuk hang?”aku bertanya kepada Ajim. Kami sekarang sedang berjalan menuju ke dusun Haji Poji,atuk si Ajim ni. Musan cakap boleh makan buah dekat sana.

“Sekarang dah tak banyak sangat kak Hana. Kan musim buah pun dah nak habis.”Ajim menjawab. Dia menuntun basikalnya. Budak-budak lain sekadar berlenggang.

“Abang reti ke panjat pokok?”Odah bertanya kepada Rizkin. “Kami rasa orang Bandar mana main panjat-panjat pokok ni.”

“Mestilah.”jawab dengan angkuh gila. Budak-budak ketawa. Tak tahu apa yang ada dalam fikiran diorang. Mungkin juga.....dah tak pandai pun tak mahu mengaku? Haha.

“Wah..boleh tahan.”aku berkata apabila sampai di dusun. Banyak juga pokok buah-buahan yang masih berbuah. Paling banyak mestilah pokok buah rambutan.

“Atuk dah jolokkan buah. Marilah pergi pondok.”Ajim mengajak. Kami semua mengikut menuju ke pondok kecil. Memang situlah tempat berehat bila dah penat bekerja.

“Manis betul langsat ni.”aku berkata. Semua pun angguk. ada banyak juga jenis buah-buahan yang Haji Poji kaitkan. Rambutan ada,pelam ada,manggis pun ada.

“Hang dah siap kerja mate ke? Esok ada waktu Mate.”Musan menyoal Malim dan Ajim. Odah dan Isya terus makan sebab tak ada kaitan pun dengan mereka.

Ajim menepuk bahu Musan. “Sejak Cikgu Farah ajar mate ni,hang makin bersemangat eh. Kalau dulu nak muntahlah belajar mate. Ada harapanlah nak dapat 5A.”Ajim mengusik.

“Cikgu Farah tu cun eh?”aku bertanya.

“Dia tu akak Atin. Nak dapat adik,kenalah ambil hati akak dia dulu.”Malim dah ketawa dulu. Kami yang lain turut ketawa. Cuma Musan jer buat muka selamba. Hai,baru darjah 6 dah pandai nak suka-suka.

“Abang betul ker pandai panjat pokok?”Musan bersuara berniat hendak menukar topik.

“Nak abang buktikan ker?”

“Yup!!!!”

“Okey..mari.”dia dah bangun. Kami semua turut bangun.

“Baik jangan.”aku berbisik di telinga Rizkin. “Nanti jatuh,kan payah?”aku menjegilkan mata.

“Mesti tak punya.”yakin.

.................................................................................

Aku mengurut perlahan betis Rizkin. Dia menahan sakit. Itulah,berlagak lagi. Dah tak pandai nak panjat pokok,tak payahlah nak jadi hero. Nasib baik waktu dia jatuh tu Haji Poji datang,boleh tolong hantarkan. Waktu terjatuh tu,agak tinggi juga dia dah panjat. Alasan,ada kerengga. Yelah tu.

“Kau ni macam tak ikhlas jer nak urut.”Rizkin yang sedang meniarap berkata.

“Memang pon.”aku menjawab sarkastik.

“Tapi kalau aku tak jatuh,mesti aku tak dapat rasa urutan kau ni. Masin juga mulut kau.”dia berkata lagi.

“Ha..lepas ni kalau nak rasa urutan saya,pergi terjun dekat mana-mana.”

“Bagus idea tu.”

“Gila!”


*QYQA DAH EDIT BLOG NI..TUKAR PULAK,KOMEN DEKAT POST FIRST BOLEH KELUAR KOMEN..KOMEN DI POST YG SECOND X BOLEH KELUAR.. SORRY YE MENYUSAHKAN.=)

13 comments:

miz ruha said...

suke3....

qyqa said...

@ miz ruha

thanx!!!

Maryam Kamal said...

aduhh.. aduh..

apsal Rizkin jadi macam pencuri hati kelas satu je nihh? hehe

dasat ang qyqa.. kul 4 pg dk publish benda ni? aduii. terer2.. mekasih2.. :)

qyqa said...

@Maryam Kamal,

hehehehe,jam dekat blog ni salah lah..aku post ptg smlm ag..hehe

Anor said...

lama juga tunggu n3 baru ni ye..
rizkin dh jatuh cintake dgn hana...
harap-harap begitulah dan jgn lupa
cptlah sambung...cite best..

aqilah said...

best!!!!!!!!!!!!!!!
nak lagi.................

Anonymous said...

Musan tu cam ade sikit lagi nak jadi MUSANG HAHAHA!

papepun, best gila. cepat sambung tau!!

qyqa said...

@anor,

thanx sbb sudi tunggu ye..
heehehehehehehe

qyqa said...

@ aqilah
thanx akak!!!! =)

qyqa said...

@ anon
musan memg asal musang pun..
hehehehe
thanx!!!!

mizz omey lerr said...

perlu ka bwk masuk nama bebudak kesengalan terselah 2...tp pepepown still best...keep it up...aja2 fightey

qyqa said...

@ omey

hahahahahahaha..
aku kan hargai kawan.. tempeklah ckit nama depa..hahahaha'
tengs kawan

Mimie said...

cuke-cuke....nak lagi ye =D

There was an error in this gadget