[[QYQA'S]]

Tuesday, December 21, 2010

CHOMELNYA CHENTA 21

Rizkin menjeling muka tak puas hati Hana. Asal memang nak gelak sebab tengok muka minah ni dah masam kalah jeruk pekasam. Tapi karang buat bergaduh jer. Bosan juga kalau asyik gaduh jer. Mana tak,baru 3 hari kongsi bilik,asyik gaduh jer setiap malam. Ini gaduh betul-betul. Sebab Hana tak puas hati asyik dia jer yang tidur atas katil. Dah ini rumah dia,mestilah nak tunjuk kuasa. Ajak tidur atas katil,kena baling bantal.

Ada 2 sebab kenapa Hana marah nak mati pagi ni.

Pertama,sebab dia tak puas hati bila Rizkin rakam video dia tengah bercakap waktu tidur.

“Bila awak rakam ni?”jeling maut pandang Rizkin yang tengah ketawa nak mati atas katil. Malunya tengok video sendiri dok meracau macam-macam waktu tidur.

“Tahun lepas. Aku pergi kampung kau..”ketawa lagi. “Malam tadilah weh!”ketawa nak mati. Bunyi video dari handset yang dipegang Hana sudah cukup membuatkan dia ketawa nak mati. Boleh jadi Ultraman waktu tidur. Budak tadika ker?

“Aku bangun nak pergi toilet,ingat Pontianak punya bunyi. Sekali dari bakal Pontianak..”Rizkin masih seronok nak sakat. Seronoklah tengok muka minah ni marah semacam. Malulah tu.

Hana tarik nafas. Malu! Malu! Malu! Rasanya penyakit cakap waktu tidur ni dah lama hilang,bila masa datang balik. Mafia hitam ni siap nak rakam pula. Dasar sengal!!

“Apa yang nak gelak? Lawak ker? Awak padam!”Hana mengarah.

“Kalau aku tak mau?”angkat kening buat kerek.

“Saya..”Hana terdiam kejap. “Saya padam sendiri!”jari mula menekan kekunci pad. Alah kalau rosak pun,kan banyak lagi duit nak beli. Kata kaya.

Rizkin terus bangun dari katil nak merampas handset tu. Mana boleh padam,sia-sialah usaha merakam dengan penuh ketekunan tu.

“Jangan nak mengada.”Rizkin cuba nak capai handset tu dari tangan Hana tapi Hana lagi cepat . Dia terus masukkan handset tu dalam kocek seluar.

“Tak dapatlah!!!”jelir lidah. Terus bangun dari kerusi panjang. “Saya boleh padam sendiri!”buat muka berlagak. Ingat dia sorang jer boleh berlagak.

Terus pusing kepala ala-ala iklan shampoo walaupun rambut pendek. Rizkin tarik lengan Hana,terdorong belakang badan Hana melekap pada badan Rizkin. Cepat tangan kanan Rizkin melilit bahu Hana.

“Eh lepaslah!!”Hana rimas. Cuba tarik lengan Rizkin yang ada bawah lehernya.

“Baik kau bagi handset tu..kalau tak...”

“Apa? Ingat saya takut ker?”buat-buat berani. Walhal dah kecut ni. Apa jadah boleh dia nak pegang-pegang suka hati.kalau badan ni kuat dah lama tolak badan Rizkin.

“Aku buat 2 benda. Kiss kau lepas tu aku ambil sendiri handset tu dari poket kau. Nak?”bagi amaran. Walhal jantung dah berdegup kencang gila. Mau tak kencang kalau dah jadi gini. Dahlah dia ni..wangilah pula!

“Aaa..beranilah..berani...”

“Aku memang berani. Kalau nak tahu aku boleh buat.”

“Tak payah!”Hana dah keluarkan handset dari poket seluar.

“Good girl!! And...”Cup! satu ciuman hinggap di pipi sebelum Rizkin melepaskan pegangan.

“Aahhhhhhhh!!!!! Pencabul!!!!!!!!!!!”

Kedua,bila nenek suruh pergi photo shoot untuk jadi cover majalah ROSE-majalah perkahwinan eksklusif. Rizkin tahu,Hana bukan marah nenek tapi marah dia. Geram bila dia kiss pipi Hana lepas tu nak kena buat photo shoot sama-sama.

...................................................................................

“Apa tengok-tengok? Tak pernah tengok perempuan ker?”aku jeling Rizkin yang syok sangat dok ushar muka aku ni. Memanglah sekarang tengah lampu merah,tak boleh ker tengok jalan? Nak juga tengok muka cun aku ni. Ish geram tahap Pluto dengan mamat ni!!!

“ Marah ker budak kampong? Baru kiss dah nak marah..”Rizkin sengeh. “Ni memang muka tak ikhlas kan nak pergi photo shoot dengan abang handsome ni?”

Hana dah pegang tengkuk. Pale patella dia. Kiss jer? Tahu tak kiss tu maknanya begitu besar? Bagi dia? Urgh!!! Geramnya. Nasiblah ada surat nikah tu kira aku boleh bagi pelepasan. Kalau laki sengal kat sebelah aku ni orang lain,dah lama nak ambil parang. Lagi satu,abang handsome? Yuu.. ada juga seperasan manusia macam nih! Memanglah handsome tapi tak payahlah nak cewi.

Malas nak gaduh,aku pandang jalan jer. Rasa tak ada mood betul nak photo shoot. Nama pun majalah pengantin,nanti mesti nak tangkap gambar macam pengantin. Cukuplah sekali waktu majlis persandingan hari tu. Nak kena buat lagi? Lagi satu,kalau ambil jer gambar persandingan hari tu kan lagi senang,tak payah nak kena datang-datang lagi. Urgh!!

“Hoi!!!”terkejut beruk aku bila cermin tingkap diketuk. Lah..dah samapi? Itulah banyak sangat berhalusinasi. Aku keluar. Rasa segan pula bila pakai dress macam ni. Ini semua mama Rizkin aka mak mertua aku yang belikan. Pandai betul.

“Lembablah kau ni!”eh boleh nak kata aku lembab? Aku jadi lembab sebab dia. Lagi nak terkejut beruk bila Rizkin bersilang jari dengan aku.

“Apa ni?”tak habis lagi ker babak gatal dia? Kat sini pun menjadi?

“Jangan nak perasan aku nak pegang kau sangat. Kan baru kahwin. Tunjuklah sikit kita ni romantic orangnya.”urgh!!!! nak berlakon pula! Okey,alas an diterima. Aku dan Rizkin beriringan masuk dalam bangunan yang tinggi ni. Naik lif ke tingkat 4. Waktu jalan tu,ada jer yang pandang senyum-senyum. Wah rasa macam artis pula ni.

“Hai Encik Rizkin dan Puan Hana.”seorang wanita petengahan 30-an datang menyambut kami. Diwajahnya senyuman yang sangat manis. “Saya Puan Basyirah,editor majalah ROSE.”dia menhulurkan tangan untuk bersalaman.

“Kami teruja betul pengantin remaja popular ni nak datang. Sampai saya pun turun padang. Betul cakap orang,tengok dua-dua secara live memang lagi tampan dan cantik!” puan Basyirah bermulut manis sambil kami berjalan. Rasa kembang juga ni.

Kami dibawa kebilik solekan. Sambil disolek,Cik Hayani,wartawan ROSE menyoal kami berdua.

“Adakah Puan Hana dan Tengku pertama kali berjumpa sewaktu Puan Hana menyertai Pilih Hati?”

Aku sedikit tergangu untuk bercakap bila disolek. “Ye..kali pertama jumpa TEngku sewaktu saya menjejakkan kaki ke villa.”ringkas.nak berjela-jela buat aopa. Bukan nak jawab karangan SPM pun. Tapi senyum kena maintain. Baru orang tak kata sombong.

“Jadi apa tanggapan pertama Puan Hana bila berjumpa dengan Tengku?”

Huh? Tanggapan pertama? Eh nak kena jujur ker. Jawapan jujur:SAYA RASA DIA MAFIA HITAM YANG MENJENGKILKAN DAN DIA ADALAH MANUSIA PALING BAJET PERNAH SAYA JUMPA. RASA DIRI AMAT BAGUS DAN SUKA MENYAKITKAN HATI.

Jawapan skema:

“Saya rasa Tengku ada..err..daya tarikan yang kuat..dan..err sangat handsome..bergaya..walaupun anak orang kaya tapi Tengku sangat per..amah dan pandai jaga hati orang lain.”Fuh!!macam kena paksa makan bubur basi jer nak cakap macam tu. Kalau tak kira nak jaga maruah,tak pasal aku nak menipu. Tapi kira pahala juga aku kan sebab tak buka keaiban suami. Eh ye ke? Nasiblah Rizkin tak dengar jawapan aku ni. Entah-entah nanti dia kutuk sebakul pasal aku.

“Apa yang menariknya tentang Tengku pada pandangan Puan Hana?”aduh dia ni...tanya soalan betul-betul susah tau. Menarik tentang Rizkin?

“Muka dia macam Kamal Adli!”terus aku cekup mulut. Aduhai!!!!!! Terlepas cakap. Nanti boleh buat mafia tu melayang ke bulan.

“Oh! Betul juga. Ramai cakap macam tu.”Cik Hayani senyum. “Selain tu?”

“Selain tu?err....banyak sampai tak tercakap!”aku ketawa. Bajet seronok gila cakap pasal Rizkin.

.......................................................................................

Penat juga photo shoot ni. Ingatkan sekejap,rupanya lama. Nasib baik interview buat waktu bersolek. Segan malu gitu bila nak bergambar mesra-mesra dengan Rizkin. Tapi aku,tengok kakilah...profesional. profesional apanya? Apa-apa pun boleh. Entah macam mana hasilnya nanti. Agak-agak Nampak tak wajah pure-pure kedua pengantin remaja popular ni?

“Aku lapar. Kita makan dulu.” Aku angkat bahu tanda setuju. Aku pun lapar. Dah dia nak makan kat luar ni,aku ikut ajer. Isteri mithali? Oh tidak....pengikut makan mithali tu...okey!!

Kami melangkah masuk ke dalam sebuah restoren.

“Nak apa?”Rizkin bertanya bila pelayan menghampiri kami. Aku belek menu..omputeh lah!! Tak faham aku menu ni.

Rizkin macam faham pula bila tengok aku belek menu macam budak 2 tahun dapat buku. Dia terus order untuk aku. Aku sengeh.

“Dasar kampong.”aku Cuma sengeh juga. Macam dah lupa kemarahan dekat villa tadi.

Aku meliarkan pandangan ke sekeliling. Kekanan....kekiri...kekan..eh..pusing balik kiri. Macam kenal jer merpati 2 sejoli dekat meja hujung tu. Mata hantar ransangan ke otak dan...dikenalpasti!!!! oooo..skandal tak mau cerita ye. aku juihkan bibir kea rah merpati 2 sejoli tu. Rizkin sengeh.

“tak payah sebuk hal oranglah.”

“Ish ni orang kita juga. Saya nak ambush kejap. Awak tunggu sini.”

Aku berjalan kea rah mereka. Si lelaki yang tempat duduknya menghadap aku senyum. Dan bila si perempuan berpaling ke belakang,buat muka selamba.

“Oh...dating eh?”aku tarik kerusi.

“memang!”

“Mana ada!”

Keluar 2 jawapan yang berbeza dari mulut Ayob dan Umi. Aku Cuma sengeh nak giat Umi.

“Umi kau nak segan apa. Ngaku jer dating apa nak susah.”

Umi jegil mata. “mana aku dating. Aku terserempak dengan Ayob. M akanlah sekali.”

Aku angguk kepala. “Hm..kebetulan yang menarik. Orang tua cakap banyak jodoh.”aku ketawa. Ayob dah sengeh tapi Umi buat muka kelat.

“Kau datang dengan siapa?”Umi Tanya soalan nak larikan diri dari diusiklah tu.

“Rizkin. Tu kat meja sana.” Umi dan Ayob berpaling.

Umi angguk. “Mak kau dah balik kan?”Umi Tanya. Aku angguk. Mak balik semalam.

“Eh Hana...”

“Apa?”pandang Umi.

“Rizkin romantic tak?”

“Ha?”apa punya soalan. “Giler tak romantic???!!!”


*HOLA..QYQA DAH KEMBALI.THANZ SBB SUDI TUNGGU.SUSAH GILA NAK UPDATE SBB XDAK IDEA SETELAH LAMA TINGGAL N BANYAK PULA BERJALAN. MAK TAK BAGI BW LAPTOP=(.

JGN LUPA KOMEN.NAK TAW GAK BORING KE QYQA TULIS KALI NI.

THANZ 4 READING.

16 comments:

Fatihah said...

alhamdulilah akhirnye terubat gak rindu kat CC trs kn ye akk follow best cite nie

keSENGALan teserlah.. said...

aauuuww..
i loikee...
suke sukeee

eh,sume suke tanya soalan maut pasal rizkin kat hana ehh..sian hana..
cube suh dorang tanya soalan maut pasal hana kat rizkin plak..mau gelabah ayam mafia hitam
HAHAHA..
next2..

qyqa said...

Fatihah:tahanz kak sbb sudi tunggu..heheh

makcik sengal:pasal rizkin kena tanya tu x tunjuklah kat sini sbb i syg rizkin..hehehthazzz

aFaiSh said...

ouch!~ sgt lama nunggu.
thx!~ =)

nienadia said...

yeyeye...Qyqa is back. Teruskan menulis ya.

Aishah Hamzah said...

hahahahaha bestla...tp lain kali kasi panjang sikit la qyqa....dh lama x bace nie....

nurul sha_eka said...

yes..
terubat rindu ku ini..
hahaha
anyway thankss yea..

cahayaqaseih said...

hye... lamenyer tgu kesinambungan citer nie... huhuhuhuhu.. best la.. tp rsenyer hana 2 ader kene m'gne ngan family hazriq jew.. huhuhuhuhuhu.... teruskn usaha ek....

Anonymous said...

fuhhh..kuat betul khayalan qyqa ni..huhu
dah sampai ke langit ke dik..haha
papepn keep it up la..

qyqa said...
This comment has been removed by the author.
qyqa said...

afaish..thanz tugu..wlcome!!!

nienadia..yeah..i'm back..

aisha..thanz..heheh

nurul..welcome..=)

cahaya..thanz tugu..mungkinkah???heheee

anon..hehehe
thanz

Anonymous said...

cpAT LE SMBUNG...DH X SBR NI...

IVORYGINGER said...

woo best ceta ni. semalaman sy baca. xsabar nk ce nk entry. he... ;D
rupanya hana n hazriq adik beradik ibu susuan lah yea. but di mana kembar hana plak??? sapa girl yg bgambar ngan rizkin??? kembar hana ek??? 1st love rizkin kew???

qyqa said...

anon..sabar yea...=)
ivoryginger..thanz sudi bc..hehehe..semua tu akan terjawab nanti...=)

Maryam Kamal said...

welcome back !

qyqa.

kenapa belog ang mcm pelik? haha

as usual babe,

THUMBSSS UPP ! ;)

qyqa said...

MARYAM:YEAH WELCOME ME BACK!!!!

yam...

aku pon x tau..hehehe
tengssssssssssssss