[[QYQA'S]]

Wednesday, May 27, 2009

CINTA FATIN DAN FITRI


Aku memeluk tubuhku.Rasa sengal sangat sekarang ni!Dah sejam aku duduk tercongok kat restoren ni.Manalah mamat sengal ni.Semalam dia yang poyo,cakap suruh datang awal.Alih-alih,dia yang lambat.Dasar janji melayu!
Aku memang dah bosan nak tunggu ni…Aku mencapai handsetku dan bersiap mahu pergi namun niatku terbantut apabila mamat sengal tu dah muncul..Uh..siap sengeh lagi.Kalau gigi cantik takpelah juga,ni tak…Drop the water face betul!
Fitri duduk menghadapku.”Sorry,I ada hal sikit tadi…You baru sampaikan?”Mak aiih…bodohnya soalan.Dah trang-trang air aku dah habis,takkan baru seminit baru tunggu?sengal…
“Asal kau nak jumpa?”Aku terus bertanya.Malas nak panjangkan cerita,nanti jadi lain pulak…
Muka Fitri berubah serius.”You tahu tak,our parents nak jodohkan kita?”.
Aku membulatkan mata dan berdiri mengetuk meja.”What?”Semua mata memandang perlakuanku.Aku menekup mulutku dan kembali duduk.”Kau jangan nak main-main.Tak kelakar taw!”Nadaku tegas.
Fitri mengangkat tangannya.”I swear Fatin.Semalam I terdengar diaorang bersembang kat ruang tamu….Diaorang memang serius.Siap buka buku pengantin nak cari baju!”Aku mengerutkan mukaku.
“Apa susah sangat.Kalau kita dua-dua tak mau,mesti tak boleh jalankan?Lagi pun,kau kan dah ada Akma,Mila,Sharen and the others women...Aku pula lansung tak hingin nak kahwin.Kalaupun kita kahwin,memang hancusss….Aku tak suka kau,kau tak suka aku!Uweekkkk….”Aku memegang tekakku.
Fitri tersenyum sinis..”Yes,I memang tak suka you and you pun tak suka i.Tapi………….”Dia mengelipkan matanya….
“Iwant to marry you!”
Tidaaakkkkkkkkkkkk…………………….


Aku memegang kepalaku yang amat berat.Betul-betul aku rasa sengal sekarang.Bala apalah yang datang ni?Ahhhhhhhh…..Dahlah tadi fight dengan mama.Ada jer jawapan mama.Uhhh……
“Ila muda lagi la mama.Takkan dah nak kahwin.Belajar pun tak habis lagi.Habis nanti,dia nak bagi Ila makan apa?Pasir ke ranting?Lagipun Ila tak suka kat Fitri tu…Dia tu,makwe keliling pinggang.Ma nak tengok ke anak ma dapat suami mata keranjang?”
Mama tersengeh dan memandangku.”Ila,soal kahwin ni tak tengok pada umur sayang.Umur 23,dah okey sangat taw.Lagipun apa yang susahnya kahwin sambil belajar?Lagi lah Ila dapat semangat lebih dari Fitri.Mama yakin,mesti Ila dengan dia bahagia.”
Uhhh,aku memuncungkan bibirku.”Ila tak mahu,tak mahu,tak mahu,tak mahu!”Aku memberontak.
“Kamu kena kahwin dengan dia.Fatin Nabila!This is my instruction”Suara papa mencelah kuat.Aku menelan air liur…Aduh,kalau papa dah masuk campur,memang aku kena masak…Tidak………
“Papa bagi 2 pilihan.Kahwin dengan Fitri dan secara automatiknya harta papa,akan diwariskan pada kamu.Atau,kalau tak nak kahwin,papa akan tarik elaun kamu,kamu jangan sambung pelajaran kamu dan harta papa sesen pun….kamu takkan dapat!”Jelas sekali papa memberikan ugutan padaku.
“Ila…..think ok…Ila tak rugi apa-apa pun kalau kahwin dengan Fitri.”Mama cuba memujukku.Aku bingkas bangun dan terus masuk ke dalam bilik.
Bila aku fikirkan balik,aku dah tahu sebab apa Fitri setuju nak kahwin dengan aku.Mesti dia pun dapat ugutan macam aku.Dan….untuk seorang playboy macam dia,duit memang penting.Dia memang takkan rugi apa-apa pun kalau kahwin dengan aku.Yang ruginya aku!
Tapi,aku lagi rugi kalau tak kahwin dengan dia.Tak dapat elaun,tak dapat sambung belajar,tak dapat harta papa!Mak aiih…..Aku bukanlah tamak tapi aku sekarang memang perlukan duit.Aku nak belajar sampai habis.Kalau tak,sia-sia jer aku belajar 4tahun,lagi setahun aku habis…Lepas tu,dapat la jadi doktor…Kerja yang aku idam-idamkan dari kecil.Aaahhhhhh,sengalnya!



“You jangan risau.Kita kahwin jer.Lepas setahun,kita cerai.Waktu tu.our parents dah tak boleh cakap apa dah.Lagipun,kita dah confirm dapat harta diaorang.And…I will not touch you Nabila..I’m promise!”
Disebabkan jaminan Fitri tulah,aku setuju nak kahwin dengan dia.Gila memanglah gila tapi nilah jalan penyelesaiannya.Tu tak masuk gila kami waktu nak pilih warna baju pengantin.
“Pinklah…cantik!”Aku mengusulkan.
Fitri mencebik.”Ingat nak main barby doll ke pakai warna pink?I nak warna biru!”
“Biru hodoh!”
“Pink buruk!”
Dan jalan penyelesaiannya,baju pengantin kami warna biru pink!Yu….dah lah kontra punya warna.Kena gabung jadi 2.Tapi,lama-lama tengok,rasa cantik juga.Pink keputih-putihan digabungkan dengan warna biru laut.Dapat bayangkan tak?Hahaha…
Tapi yang paling aku tak tahan,semua kawan-kawan terkejut and perli aku.Mana taknya,sebelum ni,aku memang suka kutuk dia.Bila diaorang Tanya kenapa kahwin dengan mamat sengal tu,aku cakap jer dah jatuh cinta!Perkara sebenar mesti dirahsiakan!
Dahlah pulak tu,semua minah-minah yang terhegeh kat mamat sengal tu datang serang aku,Tanya kenapa aku ambik diaorang punya pakwe.
“Sebab aku cantik dari kau,sebab tulah dia kahwin dengan aku!”mudah dan padat jawapan aku kan?Setiap sorang,aku bagi jawapan yang sama..Sengal betul minah-minah tu,tak tahu yang Fitri dah main kayu 10!
Esok….esok dah nak kena nikah.Kalau perempuan lain,mesti gembira.Tapi aku,tak ada perasaan lansung!


“Aku terima nikahnya Nur Fatin Nabila BT Mohd Zailani dengan mas kahwin RM180 tunai…….”saksi pun kata sah dan….i am a wife now!Fitri datang dekat padaku.Dia menghulurkan tangan tapi aku Cuma mengangguk.
“Salam lah…”mak cik mana tah yang tetiba menyampuk.Huh…aku tahulah…Aku menyalami Fitri dan sebuah kucupan lekat di dahi aku..Mak oi,rasa air liur dia yang melebihnya!
Selepas habis kenduri,kami terus menaiki kereta Mercedes dan terus balik ke rumah banglo 2 tingkat,hadiah perkahwinan dari parents mamat sengal ni…Errr,agak-agak nak panggil dia apa ek?
“Buatkan I kopi”Mak aiih….jadi king Nampak…
“Kan tadi baru jer lepas minum.Lagi pun minum banyak,nanti boroi!”Dia berdengus apabila aku menjawab.Sempat lagi aku menangkap perkataan malas daripada mulutnya.
“I nak ambik bilik yang paling luas.You,perempuan,dok stor pun cukup.”Cara dia bercakap memang menjengkelkan.Aku ada idea!
“Siapa cepat,dia dapat!”Dengan itu,aku terus berlari dan masuk kedalam bilik tengah,bilik paling luas….haha…Aku kunci!Dari luar,Firi mengetuk-ngetuk pintu .Macam nak runtuh!

Mak oiihhh,sengal betullah!Pancit pulak skuter ni.Dahlah pagi ni ada test.Kalau lambat,wajiklah Prof Amir tak bagi masuk.Nak tunggu teksi,berjanggut lah aku..Eer,takkan nak tumpang mamat sengal tu?
Fitri muncul.Aku berdehem.”Eeer,Fitri,aku nak tumpang kau pergi kampus.Boleh?Tenggiling aku pancit…”
Dia mencebik.”Tak.Lagipun I tak ada kelas.Naik jerlah teksi.I nak pergi main boling ni”
“Please….aku memang terdesak ni.Pagi ni dahlah aku ada test.Please….”
Dia mengusap-ngusap dagunya sambil tersengeh.”Okey,I tumpangkan you tapi,dengan 1 syarat.Iwant to take your room and you take my room.Okey?”Dia mengangkat keningnya…
Ehhhhhhhhhh,sengalnya.Dia kenakan aku!Dengan hati yang tak sampai 1 peratus pun rela,aku angguk kepala.Sengal!

Wah…..sedapnya dia berkepit dengan perempuan lain.Mesra nak mampos.Yang peliknya,tiap kali berkepit mesti dengan perempuan yang berbeza.Bukannya minah-minah tu tak tahu,si mamat sengal tu dah kahwin.Pulak tu,siapa bawa balik rumah.Nasib tak bawa masuk bilik je.Sakit mata aku ni tengok.Nak buat dosa,carilah tempat lain.
“Kau tahu tak dosa bergaul bebas dengan perempuan yang bukan muhrim?Nak sangat masuk neraka?”Aku menempelaknya ketika kami bersantai diruang tamu.
“You jeles kan”Wekkk….nak muntak aku.Hello!
“Aku tak jeles lah.tapt ni soal dosa.Dah pulak tu,kalau mama papa kita dapat tahu perangai kau,tak ke nahas?”Aku cuba berdiplomasi.
Dia tersenyum.”Dosa?You cakap pasal dosa kan..Kalau ikutkan,you tu pun banyak dosa terutamanya dengan I”Aku mengerutkan muka,tanda tak faham.
“I dosa sebab menggauli perempuan yang bukan mahram I tapi you dosa sebab tak hormatkan suami.You cakap dengan I macam I ni adik you.Berengkau aku.Kalau you pandai sangat cakap pasal dosa,mesti you tahu kan syurga you bawah tapak kaki i.You wajib hormatkan I”
Wajahku berubah.Rasa panas ya amat ni.”Kita kan Cuma berlakon jer.Tak payahlah nak menghayati watak sangat.Lagipun jangan cuba nak tutup salah kau dengan babitkan aku ek…”Aku memeluk tubuhku.Uuuhhhh….
“Memang kita tengah berlakon tapi hakikat yang sebenar,you isteri i.Kenapa tak dalam waktu kita berlakon ni,you hormatkan i?panggil I abang.Okey,macam ni.I takkan jumpa dah dengan perempuan-perempuan tu sume.Tapi,you kena panggil I Abang.Anggap ni macam cabaran.Nak?”
Wahhh dia nak mencabar aku pulak.Bukan susah pun nak sebut abang tu.Small matter!
Mula-mula memang nak tergeliat lidah aku nak panggil mamat sengal ni abang tapi lama-lama aku dah boleh biasakan.Dan yang paling penting,dia memang kotakan janji dia,dah tak jumpa minah-minah senget tuh…
Kadang-kadang kalau aku rajin,selalu juga aku masak untuk dia.Tapi,dia suka kutuk masakan aku,cakap masin la,masam la…Aku rasa okey jer…Entah macam mana tah lidah dia.Dok kutuk-kutuk,balun sampai 2 pinggan.Huh…
Aku memang rasa hormat kat dia.Dah lama dok sama ni,baru aku tahu perangai dia macam mana.Tak adalah sengal sangat rupenya…huhu…Tapi,tak da cinta ek…memang tak ada la buat masa ni….for me love is such a rubbish!


“Abang nak bawa Atin pergi mana ni?”Aku menyoal Fitri.Tadi katanya,suruh aku berpakaian cantik dan dia mahu membawaku ketempat istimewa.Rahsia nampak!Lepas 7 bulan kahwin,baru nak surprise.Benda apatah…
“Adalah…Atin sabarlah….”
Aku jadi bertambah pelik bila kami tiba di banglo kepunyaan keluarganya.Gelap jer..
“Jom”Aku membontoti Fitri..Sampai jer dalam rumah….
“Surprise”Tadi gelap sekarang dah cerah.Belon bergantungan dan ramai sangat.Lagu selamat hari lahir bergema.YA ALLAH,macam manalah boleh lupa hari ni birthday aku?Ya ampun….
Mama membawa kek dan menyuruh aku meniupnya.Aku tersenyum dan bersiap mahu meniup lilin.Namun,pegangan tangan Firi di pinggangku membuatkan aku terkesima.Oit,tak pernah weh dia buat macam tu!
“Kita tiup sama-sama ye sayang…Abang nak kongsi hari istimewa dengan sayang.”Bisikan Fitri lembut menampar telinga ku.Pe?Sayang?Aku mengangguk dan kami meniup lilin bersama.Rasa sengal campur rasa pelik bila kami sama-sama tiup lilin.
Kemudian….satu ciuman hinggap di pipiku.Wah,dia ni betul-betul nak ambik kesempatan ker?Aku sekadar merelakan sahaja.Ah…tak luak pun kan.Tapi,sengalnya bila mama suruh aku cium pipi dia pulak..Eh….tak pernah-pernah aku cium lelaki…Yuuuuu……………Dan tanpa rela,aku pun….emmm…
Fitri masih lagi memegang pinggangku.Aku memang nak elak tapi dia memang pandai,dia bawa aku depan mama dengan papa.Owh….aku tahu,mungkin dia nak memantopkan lagi lakonan kami…Uhhh,jangan cepat pasan ek….
Memang seronok betul majlis aku ni.Ramai sangat yang datang.Tapi yang tak sedapnya,tetamu yang tak di undang pun datang.Akma!Dia tu salah seorang peminat fanatik Fitri…Uhhhh,menyebuk jer nak dekat dengan Fitri.Tapi elok juga,Fitri tak adalah nak melekat jer dengan aku…Uhhh,perempuan tu memang tak tahu malu!
Dalam kereta,aku hanya membisu.Fitri pula mungkin penat melayan Akma.Sampai di rumah,aku bergegas mahu naik keatas dan merehatkan diri.Namun,niatku terbantut apabila Fitri memegang tanganku.
“Abang nak bagi sesuatu untuk Atin.Abang harap Atin akan suka and simpan sampai bila-bila.”Dia mengeluarkan sekotak hadiah dan menyuruh aku buka.
Sweetnya…2 gelas cawan berbentuk hati dan terukir nama aku dan dia.Aku tersenyum tapi senyuman ku mati tiba-tiba.
“Abang bagi jelah kat Akma.Atin tak layak nak dapat benda macam ni.Lagipun,Atin tak suka benda-benda macam ni.”
Dia mengeluh.”Atin…abang memang beli ni untuk atin,untuk atin simpan..Ambiklah…please sayang…”Aku terkedu mendengar ungkapan sayang yang keluar dari mulutnya.
“Kan sekarang tak ada orang lain,tak payanhlah abang nak bersayang-sayang dengan atin”aku cuba memperingatkan tentang hakikat sebenar.
“Atin ingat abang berlakon ker?No sayang.I’m serious.Abang betul-betul sayangkan atin.And yang paling penting,I need you angd very love you!”aku betul-betul terkedu banar.Tak tahu nak cakap apa.Aku sekadar menundukkan kepalaku.
“Abang nak atin betul-betul jadi isteri abang yang abadi.Bukan sekadar tertulis di kertas tapi dihati…”Lembut kata-katanya dan menusuk ke dalam hatiku.
Aku mencari anak matanya.”Akma?”ringkas pertanyaanku,dia membulatkan mata.
“Dia tak ada kaitan dalam hidup abang.”Tegas dan yakin jawapannya.”Abang nak kita batalkan perjanjian kita.Abang nak kita tamatkan perjanjian kita ni sayang….”Wahaha,sukanya!
Tapi,aku kenalah jual mahal sikit.”Biar atin pikir dulu.Atin tak nak buat keputusan yang salah pulak nanti.Abang pun tahukan sejarah hidup abang dulu,perkara tu membuatkan atin kena berhati-hati nak pastikan yang abang betul-betul ikhlas.Ungkapan I love you tu besar maksudnya dan atin sendiri pun tak pasti dengan kata hati atin ni.Bagi atin masa.”Aku berlalu pergi meninggalkan Fitri bersama hadiah ditanganku..


Setelah seminggu aku berfikir,akhirnya aku dah buat keputusan muktamad.Yes,I will accept him!Sebelum nak bagitahu kat Fitri,aku nak bagi surprise sikit.Aku nak masak sedap-sedap.Dengan penuh semangatnya,aku gagahkan diri membeli keperluan di market.
Dah siap semua keperluan,aku memandu untuk pulang ke rumah.Sampai satu selekoh,mataku tertarik untuk berhenti apabila terpandangkan kereta Mercedes kepunyaan Fitri tersadai ditepi taman.Apa di buat kat sini?Kata ada test hari ni,asal ada kat taman ni?Hatiku memberontak ingin tahu.Aku berjalan masuk ke taman.
Disatu sudut taman,aku melihat sepasang manusia sedang berdekatan.Hatiku jadi panas ya amat.Fitri dan Akma!Apa yang berlaku ni?Aku berjalan mendekati mereka.Dari arah berlakang,aku cuba menangkap perbualan mereka.
“I tak tipu you ma…betul,I love you!”What?Baru minggu lepas dia cakap macam tu kat aku!
“Habis,kenapa you nak kahwin dengan dia kalau you sayangkan i?I lagi cantik dari dia!”
“I terpaksa!Kalau ikutkan hati I,memang I akan pilih you.Iwill not choose the girl!”Membara ya amat hatiku.Aku takkan nangis!Tak akan!
Aku dah tak sanggup nak dengar perbualan mereka.Aku terus berlari menuju ke kereta.Sampai hati Fitri!Memang dasar buaya!Memang motif dia Cuma nak mainkan aku.Sengal!Dan,aku tarik keputusan aku!


Selepas 5 tahun……….
Aku menarik nafasku perlahan.Dalam beberapa minit saja lagi kapal terbang akan mendarat ke landasan.Tak sabar untuk aku bertemu keluargaku yang amat-amat aku rindui.Lepas jer habis belajar,aku terus sambung belajar kat Ireland selama 5 tahun.
Turun dari kapal terbang,aku mencari-cari kelibat mama dan papa.Cuitan di bahuku membuatkan aku menoleh kebelakang.Dia!
Aku segera memeluk si dia dan dia menghadiahkan kucupan dipipiku.”Mana mama papa?Tak datang ker?”
“Diaorang nak bagi privasi kat abang nak jumpa isteri abang ni….”Fitri mencuit hidungku.Aku tersenyum.Aku benar-benar rindukan lelaki ini.
Mesti korang semua pelikkan macam mana aku boleh still lagi dengan Fitri kan?
Macam ni…
Sebenarnya apa yang aku dengar kat taman tu bukanlah perkara sebenar yang terjadi.Fitri Cuma cakap macam tu sebab Akma ugut nak bunuh diri kalau Fitri tak mahu kahwin dendan dia.So,Fitri terpaksa cakap macam tu.
Sekarang,dah tak payah nak pening pikir pasal Akma sebab dia dah pun jumpa dengan arjuna hati dia.Dah kahwin dah pun.Dengar cerita,dia tengah mengandung.Wah,lagi cepat Nampak.Aku tersengeh.
“Sengeh sorang-sorang,ingat kat pakwe sana ka?”Sergahan Fitri me3ngejutkan aku.
Aku tersengeh dan memegang lengannya.”Memang tengah pikir pasal pakwe pun.Tapi pakwe ni pakwe paling kacak dalam dunia dan paling atin cinta seumur hidup”
“Boleh abang tahu siapa orang tu?”sengehan mencul di bibir Fitri.
“Emmm,Muhammad Fitri Ilham!”Dia tersenyum.Dari riaksinya,aku tahu dia amat terharu.
“Kalau macam tu,boleh abang mintak hadiah?”Aku mengerut mendengar pertanyaan darinya dan terus mengangguk perlahan.
“Emmmm,abang nak anak!”

Aku dan Fitri berjalan ke tempat pakaian bayi.Perutku yang memboyot ni memang besar sungguh.Aku dijangka bersalin minggu depan.So,hari ni baru nak beli baju baby.
“Abang,beli baju warna pink ek…”
“Nak anak kita jadi barby doll ke?Warna birulah.”
“Biru hodoh!”
“Pink buruk!”
Mendengar kata-katanya,aku merajuk.Dia tersenyum dan menarik hidungku lembut.
“Okey sayang.Kita beli la baju pelbangai warna.Takkan nak beli semua warna biru atau pink.Emmm?”Dia menganggkat keningnya.Aku mengangguk.
Tiba-tiba…”Adooooiiiiiiii….abang,air ketuban dah pecah….aaaahhhhhh……”

Alhamdulilah….aku selamat lahirkan seorang bayi lelaki yang dinamakan Faiz Nabil.Aku bahagia dan lengkaplah hidup aku sebagai seorang ibu dan wanita.Faiz Nabil telah melengkapkan Cinta Fatin dan Fitri….
“Abang sayang dan cintakan atin.”Aku tersenyum lagi.

12 comments:

Azlin 773 said...

Ntah naper ekk... Fatin n Fitri ni macam dekat jer dengan cikgu...

Macam kenal jer diorang ni... boleh lah buat imbas muka kat pasangan ni kan...

Good Job girl ....

nurul afiza said...

bestla...pndai kamu menulis cite..

Maryam Kamal said...

Salam.

rasanya dah baca cerpen ni kat penulisan2u..
kan?

erm..
agak banyak jugak skip cerita..
but overall..

oklah!

well done!

Wallahu'alam.

ur clssmate said...

aku ingt hg dh tkr wtak ni..kuaggg asm btoi..hehe..

intan_aya said...

sweet lar citer nie...

biler nak sambung citer chomelnya chenta...xcited sgt nak bace de next n3...

syaka said...

hyep qyqa..
neyh syaka..bez gler cter ney..
gud job..2lis lg byk cter tau..
bownk2 bley bce..
ase cm ak jer y dlm cter ney..ha,neyh ak bg tjuk"sjdah cnte" n "tsbih rndu'..
write on your own idea..
pd atin,lau cnte kowg xksmpaian jgn cdiy noh..pe2 pon ak doa kn kowg bhgia..
k ar qyqa,gud luck..
ak sntiasa sapot ang,bye......

qyqa said...

weh syaka!!!!
he3...
x sangka ang drop jg komen ek..
hm..
tajuk yg menarik.
k nanti aku ada masa aku try bt guna tajuk tu n ang sbg hero.
amacam????
he3..
mungkin cnta atin tu akan sampai kot.
doakanlah depa tu.
trimas buddy

Anonymous said...

weh,ak pon xsbr nk bce cter ang..

syaka said...

ak xsbr nk bce cter sal ang..

syaka said...

ak xsbr nk bce cter sal ang..

Anonymous said...

xkn doc pun panggil air ketuban jugak kot??..hehe..

Anonymous said...

chinta girlz......
sweet sangat ceter ne.....