[[QYQA'S]]

Monday, July 5, 2010

CHOMELNYA CHENTA!! 20

Aku merenung biasan wajahku di cermin.Aduh..luka pula bibir.Ini mesti sebab terlalu lama pakai lipstick semalam. Mana pernah dibuat seumur hidup Hana Humaira’ pakai lipstick lama macam tu. Pecah tradisi hidup sungguh. Ralit aku perhatikan rekahan di bibir. Macam nampak sangat pula.

Pap! Pap! Pap!

“Hoi kau buat apa kat dalam tu lama sangat ha?”Dah tahu suara siapa. Tak payah nak gatal tanya soalan bodoh,tu siapa?Sebab Cuma ada satu jawapan jer...

“Tengah gosok gigi ni ha. Sabarlah!”

“Oh...Nenek gosok gigi palsu ya. Sebab tu boleh pula cakap waktu gosok gigi.”

Ceh.Hampeh punya orang. Aku celup berus gigi dalam mangkuk tandas karang baru tahu. Nasib baiklah aku tak evil tahap macam tu.

“Ha dah siap! Masuklah cepat mandi. Karang jenuh bau satu bilik.”aku berkata bila kaki melangkah keluar dari bilik air. Rizkin yang tengah baring,bangkit menuju ke bilik air.Entah dia nak buat apa entah.Tadi pukul 6.45 dah mandi.Nak juga tiru aku masuk bilik air sampai 2 kali.

Aku perhatikan jam di dinding.Dah pukul 8.00 pagi.Pukul 6.00 tadi aku dah bangun awal-awal.Niat biarlah aku bangun dulu sebelum Rizkin.Takut kalau dia tengok aku tidur entah dalam posisi apa.Risau juga aku kalau semalam ada mengigau ker apa.Harap-harap tak.

Aku duduk di birai katil.Aduhai..sakit pinggang.Tak tahu apa sebabnya.Nak kata sebab tidur atas lantai,tak logik sangat kot sebab bukannya semalam pertama kali aku tidur atas lantai.Lantai dengan aku tu dah kira kawan baik.Jadi,alasan tadi tak diterima.Kot banyak buat kerja semalam?Kerja apa?Setakat buka hadiah berapa banyak sangatlah pinggang aku ni berkorban.

Memandangkan Rizkin masih lagi ada dalam bilik air,aku baring dulu.Wah..empuk betul.Kalau dapat tidur sekarang ni,maunya terlajak sampai terbakar zohor aku.Tapi mak selalu sangat pesan,tak elok tidur lepas solat subuh nanti rezeki tak masuk.walaupun aku ada suami yang namanya bermaksud rezeki,tapi tetap juga tak boleh tidur lepas subuh!

Pintu bilik air dibuka.Aku bangkit.

Kejap ajalah tu.Bila mata aku memanah Rizkin,terus terpaku pada dagunya yang nampak kesan berdarah.

“Kenapa berdarah?”mataku mengekori langkah Rizkin ke meja solek. Dia menundukkan sedikit badannya supaya dapat melihat biasan wajahnya di cermin meja solek itu.

“Tersalah cukur.”Pendek saja jawapannya.Dia lebih ralit memerhatikan kesan luka.Besar juga tu.Tak sakit rasanya sampai nak meraung.Haha,paling teruk buat wajah dia kurang kacak.Tapi tak adalah sampai nak mencacatkan.

Rizkin berjalan ke arah katil dan sekali lagi tanpa berpamitan,dia merebahkan badannya.Aku cepat berdiri.Dia sudah mengangkat lengan menutupi mata.

“Jangan tidurlah.”

“Biarlah.”

“Nanti rezeki tak masuk.”

“Aku ada banyak rezeki.”

“Takbur!”

“Hakikat!”

Aku cebik.Memang tak guna nak lawan kata dengan insan yang sorang ni.
“Jomlah turun bawah sarapan.Dah pukul 8.30 ni.”

Dia mengalihkan lengan dari muka. “Awal lagilah. Time macam ni Mak Jah tengah prepare.In addition,kita kan pengantin baru,normal apa kalau turun lambat. Banyak kerja!”

Ayat terakhir dia tu membuatkan aku loya betul.
“Kalau macam tu,biar saya turun dulu!”

“Woi jangan!”macam spring,dia bangun. “Okey,jom turun.”Dia dah bangun dari katil.

............................................................................

Tengku Rubiah sengeh. Datuk Hasful sengeh. Datin Mariah sengeh. Che Nah sengeh. Che Su sengeh. Ayob lagilah sengeh!!!

Apa hal diorang ni?Rizkin menonggeng isi kepala memikirkan sebab seisi meja makan ni kecuali dia dan Hana yang asyik sengeh memandang mereka berdua.

“Kenapa semuanya sengeh ni?”

“Hobi baru..”Ayob jadi wakil menjawab. Namun wajahnya menahan ketawa. Rupa macam orang sembelit pun ada juga.

Aku Cuma angkat kening bila Rizkin pandang.Manalah aku tahu sebab apa.Ingat aku ni mesin scan hati manusia?Oiii..

Aku alihkan pandangan pada Ayob.Memerhatikan Ayob kalau-kalau dia sudi nak buka mulut bercerita.Ayob Cuma menggerakkan jarinya sahaja.Jari telunjuknya diarahkan ke arah Rizkin kemudian kedagu kemudian menala ke arah aku dan ke bibir. Bahasa isyarat apa?

Aku pandang Rizkin,tengok dagu.Kemudian jari aku mendarat pula atas bibirku yang pecah.Dagu..luka.Bibir..pecah.Diorang fikir???

Ya Allah!Muka aku dah merah.Yang lain mula ketawa tanpa ditahan-tahan lagi.Rizkin di sebelah hanya buat muka poyo.Rasanya nasi goreng kat depan aku ni boleh kot jadi masker tutup malu.

“Syok sangatlah tu..”Ayob mencelah ketawa.Dia ni..memang!

“Nak tahu,cepat-cepatlah kahwin.Baru tahu syok ke tak.”Rizkin menjawab selamba.Kepala patella dia!

“Auch!”semua mata memandang Rizkin.Dia sengeh kerang sambil jeling aku.Padan muka.Hambek sebiji kena pijak kaki.Cakap tu tak payahlah nak over melangit.Menyampah dan memualkan tekak aku ja.

“Dah fikir ka tempat nak berbulan madu?”hampir nak tersedak aku bila nenek bersuara.Bulan madu?Ingat Fantasia Bulan Madu ker. “Cakap jer nak pergi mana.London,Paris,Itali or anywhere.Nenek boleh support.”

“Belum lagilah Nek.Lagipun Hana ada cakap dekat Riz yang dia tak mahu pergi bulan madu.”

“Betul Hana?”nenek meminta kepastian.

Telan air liur.Kalau ikut hati,mestilah aku nak pergi.Siapa jer dalam dunia ni tak mahu pergi tempat-tempat yang menarik macam tu dengan percuma.Aduh..tapi kalau pergi berdua jer dengan Rizkin buat seram jer.Baik tak payah pergi.
“Hm..Hana ikut Ri..err..abang.”tersasul pula.

“Jangan nak merepek!Just married like both of you mesti pergi honeymoon.”

........................................................................

“Pergi Sabah nak tak?”

“Paris.”

“Ala,kan bagus melancong dalam negara.Boleh meningkatkan ekonomi negara.”

“Kau pergi sorang.”

“Bagus juga.Tak ada mafia hitam yang menyebuk.Tak ada orang yang tiba-tiba nak datang asma.”

“Okey deal!Aku bawa bini muda aku.”dia memusing stereng kereta.

“Dah ada bini muda?Bagus!”

“Tak jealous?”

“Dalam longkang jer campak jealous tu.”aku ketawa.Cemburu?Huh,nehi untuk sekuman pun.Tak ada.

Bump!

Kami terkaku bila terasa bahagian depan kereta dirempuh dari depan. Rizkin keluar dari kereta. Aku turut serta dari belakang.Ooooo..dua kereta mahal telah berlanggaran.

Si pemadu keluar dari kereta.Dia memerhatikan kesan kemek di bahagian depan.Gayanya seperti seorang pemandu.Dia kemudiannya membuka pintu belakang.Seorang lelaki tua keluar.VVIP mungkin.

“Orang muda..perlanggaran yang tak dirancang.”dia mendekati Rizkin dan menghulurkan tangan untuk bersalam.Muka Rizkin yang kelat tak dapat disembunyikan tetapi dia tetap menyambut huluran tangan tersebut.

“Tak ada orang dalam dunia ni yang nak rancang kemalangan macam ni.”Rizkin jawab dingin. “Now,how?”

“Jangan risau.”dia menyeluk koceknya.Buku seperti resit dikeluarkan dan dicatatkan sesuatu diatasnya.Kemudian,dikoyakkannya sehelai. “Ambil ni.Ganti rugi.Tak kira siapa pun yang salah,ambillah.”Dia menghulurkan kepada Rizkin.

Rizkin merenung tajam. “Tak payahlah.Small matter.”

“Ambil.”

“Tak payah.”Rizkin dah berpaling ke belakang.Aku yang Cuma memerhati menghampiri lelaki tua itu.

“Pak Cik,tak apalah.Sikit ja ni.Minta maaf kalau kelakuan suami saya tu teruk.”Aku berbudi bahasa.

Dia tersenyum. “Rizkin memang macam tu.”

Buat seketika aku tersekema.Dia kenal Rizkin?Belum sempat aku nak bertanya,lelaki tua itu sudah masuk ke dalam kereta.Rizkin pula sudah melaung memanggil aku untuk masuk ke dalam kereta.

“Awak kenal dia?”

Diam.

“Kenapa awak macam anti dia?”

“Ayah Hazrik.Datuk Hafizuddin.Sajalah tu nak tunjuk kaya macam anak dia.Sial!”stereng kereta dipukulnya.

“Rizkin!Jangan buat macam tu boleh tak?Kalau kereta ni terbabas macam mana?Awak nak mati?”aku marah.Bahaya dia buat macam tu.

Rizkin menarik nafas.Cuba menenangkan diri.

“Kita hantar kereta ni pergi workshop dulu.”dia berkata akhirnya.Aku hanya diam.Tahu angin jer mamat ni.Huh.Entah apa entah.Aku pun tak paham apa besar sangat dosa Hazrik dekat dia sampai dia tak boleh nak sebulu dengan Hazrik.Kenapa?

Selepas kereta dihantar,kami berjalan-jalan di pusat membeli-belah yang berdekatan.Suasana masih lagi dingin.Tak sukalah macam ni.Biarlah dia dengan mulut laser dia asalkan keadaan tak macam ni.Suram jer.Macam tengah jalan dengan patung bergerak.

“Awak fikir apa?”aku cuba memecahkan sunyi bila kami sama-sama melabuhkan punggung di atas kerusi panjang.

“Tak ada apa.”

“Fikir pasal Hazrik?”dia Cuma diam. “Awak tahu,dulu saya ingatkan awak ni gay.Suka pada Hazrik sebab awak larang saya kawan dengan dia.Lepas tu saya ingat awak sukakan Ayob.Lawak tak?”aku cuba menceriakan suasana.

Dia Cuma tersengeh. “Aku memanglah jahat tapi tak adalah nak suka kaum sejenis.Tak sanggup nak kena laknat.”

“Jadi awak suka perempuan ek?”

“Comfirm for sure.”

“Hm..taste awak yang pandai bergaya dan seksi kan.Hm..”mataku melilau-lilau. “Macam tu?”aku menjuihkan bibir pada seorang gadis berpakaian sendat.


“Nope!”

“Okey.Macam tu?Cantik dan bergaya.”aku juihkan pula pada seorang gadis berambut blonde.

“Aduh!Minah saleh celup kau kata taste aku?”kali ni dia mula ketawa.Aku juga turut ketawa.Nasib baik di tepi kami tak ada yang duduk.Macam lawak pula,aku isteri dia cakap pasal gadis idaman suami sendiri.

“Ha..pandai pun nak ketawa.Ingatkan dah luruh semua gigi tadi sampai dah tak boleh nak ketawa.”aku berkata.

“Hana.”

“Hm..”

“Jangan buat macam ni selalu.”

“Kenapa?”kening angkat.

“Nanti aku jatuh cinta.”

“Err.oo..key..”aku pandang depan.Dia jatuh cinta kat aku?Macam lawak pula.Asyik gaduh jer,macam mana nak jatuh cinta?Comel ker kalau bercinta asyik bergaduh?Comel ker bencinta kalau masing-masing berbeza?Comel ker kalau bercinta kalau asyik memekik?Comel ker...Ah dah!Berapa banyak soalan yang nak difikir?

“Jom!”dia bangkit.

“Pergi mana?”

“Watson.Cari Lip balm untuk kau.Jangan bagi bibir kering lagi.Nanti kena salah faham lagi.”dia ketawa.

Ceh..

“Kita cari sekali robot pencukur biar dagu tak terluka!”makin galak dia gelak bila aku berkata begitu.

Hm..rasanya aku lebih suka bertekak dengan dia.Full stop.Tak ada half stop dah.

*hai!!!inilah CC20..lepas ni masa untuk struggle.No entri 4 CC.apa2 pon..TQ baca..tayang semua..hehehe=)

21 comments:

Anonymous said...

hehehe...cute sgt....:)

epy elina said...

hohohoh...
klakar la part ni...
sweettt....

keSENGALan teserlah.. said...

moyang..
awwww...
kau macam tahu tahu je ak rindu kat hana n rizkin..
eeeeeeeeeeee..
suke suke..

Aidanna said...

muahahahhaha..(gelak sesorang dpn PC..)

sweet kot... muahahahhaa (smbung gelak ag..)

ps:dik qyqa t smbung g ek..

aqilah said...

best....best!!!!!! apapun, akak follow!!! all the best to u, qyqa

nadia said...

ok qyqa. thanx ada N3 baru. newey, selamat belajar la ye. SPM lbh penting kn. Kalau boring belajar, bleh kot karang 1 atau 2 N3, kn..kn..??? :)

miz ruha said...

cute nyer hana n rizkin,,,

nti for sure rizkin jatuh cinta kt hana,,,kn,,kn,,,???

hehehe,,,,

nti smbg eh,,,,

yunix77 said...

good job qyqa. setiap n3 qyqa tak pernah mengecewakan. idea yang bernas, jalan cerita menarik dan susunan ayat pun baik. aka sukaalahhhhhh

Maryam Kamal said...

wah! qyqa.. bagus... aku suka ending dia cmni..
agak tergantung, tapi boleh buat sume readers lena tido as dorg da nak berbaek. legaa aku smpai abeh SPM nanti..

:)

so young lady.. all the best for SPM! Harap struggle ang berbaloi2. :) apa2, text aku eyh.. mana tau lepas ni jd authress terkenal da lupa kat kami nih... haha

Assalamualaikum.. :)

Anonymous said...

salam..
alahai...rase rindu n sedih la pulak nk bepisah ngan cc ni..tp nk wat camne yg empunyer story ade battle yg nk di hadapi.
xpe la cc n qyqa nyer psal snggup akak tggu
ishh x tau nk kater la camne punyer x sabar nk tggu n3 bru :D
nywy..2 qyqa wish u all d best ya!
beruasah n berdoa k. Insya Allah akn hadir yg terbaik nanti..amin.

salam...lynn..lucy_persona@yahoo.com

♥ana j♥ said...

hoho...xyah gaduh2..

Azlin197 said...

Hai - hmmm - makin bagus la sekarang ...

Macam dah tak kenal siapa hang ....
Mesti ramai yg tak caya yg buat citer ni, yg dok makan mee rebus tepi The Store petang Jumaat lepas ....he he he....

Tengah hang out ngan kwn2 ker hari tuuu??? Orait jer kan- bole la cuci2 mata sikit ...he he he....
Tahniah - Good Job .... best sambungan ni...

Anonymous said...

bila nak smbg nie???x sbr

Anonymous said...

salam,,wey,best2,,i'll follow ur story,,
keep up..study2 gak,,citer ni mesti sambung till the end..hak..hak..nice job

syahsulaiman said...

gud luck 4 ur spm....

luv' said...

da lama xde new entry~~~bila nk smbung lik ni huhuhu~~xsabar2~~

Anonymous said...

smbong laa agii cte nie
:)
best

baby linnie said...

huhuhu..
sweet sgt cite nie..ble nk cmbung lek cte nie...
:(
pe2 pown all the best SPM
gud luck.

Anonymous said...

cpt la smbg cter ni...cepat!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

dik..smbung la ag....i'll follow u....hihihi...u hv a big talent...truskn ag ea....nice story...
good luck 4 spm..=))

eyra eema said...

ble nak smbg citer ney???
rndu ar ngan hana and rizki
hik3

There was an error in this gadget